Suomeksi - På svenska - In English - Davvisamegillii

Tietosuojavaltuutetun toimisto

Etusivu » Uutta » Uutiset » 2017 » Henkilötietolain mukainen tarkastusoikeus koskee myös IP-osoitteita

Henkilötietolain mukainen tarkastusoikeus koskee myös IP-osoitteita

Julkaistu 1.2.2017

Internetliittymän tilaajalla on henkilötietolain mukaan oikeus tarkastaa itseään koskevat henkilötiedot. Tekijänoikeuksia koskevia maksuvaatimuskirjeitä saaneet kuluttajat voivat pyytää selvitystä siitä, onko maksuvaatimuksessa esitetty IP-osoite ollut heidän liittymänsä käytössä.

Viestintävirasto pyysi tietosuojavaltuutetulta kannanottoa siihen, voiko liittymän tilaaja käyttää henkilötietolain mukaista tarkastusoikeuttaan sen selvittämiseen, onko tietty IP-osoite ollut hänen liittymänsä käytössä. Kysymys liittyy tekijänoikeuksia valvovien yritysten lähettämiin maksuvaatimuskirjeisiin. Teleliittymien tilaajille lähetettyjen maksuvaatimusten perusteena on ollut IP-osoite sekä ajankohta, jolloin epäilty loukkaus on tapahtunut.

Henkilötietolain nojalla liittymän tilaajalla on oikeus tarkastaa teleyritykseltä, onko maksuvaatimuksessa mainittu IP-osoite ollut hänen liittymänsä käytössä väitettynä ajankohtana.

Lausunto henkilötietolain mukaisen tarkastusoikeuden käyttämisestä
Rekisteritietojen tarkastuspyyntö -lomake

Lisätietoja:
IT-erityisasiantuntija Lauri Karppinen, puh. 050 5880 798, lauri.karppinen(at)om.fi
tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnio, puh. 02956 66730, reijo.aarnio(at)om.fi

Sivun alkuun |