Puhelinneuvonta jatkossa avoinna maanantaista keskiviikkoon

Julkaistu 6.4.2018

Tietosuojavaltuutetun toimiston puhelinneuvonnan aukioloajat muuttuvat 9. huhtikuuta alkaen. Jatkossa puhelinneuvonta palvelee maanantaista keskiviikkoon kello 9‒16. Torstaisin ja perjantaisin puhelinneuvonta on kiinni.

Tietosuojavaltuutetun toimiston puhelinneuvonta antaa yleistä ohjausta ja neuvontaa henkilötietojen käsittelystä.

Puhelinneuvonta on yleisneuvontaa, eikä siinä ei voida ottaa kantaa yksityiskohtaisesti tai antaa ennakollista hyväksyntää EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen soveltamiseen organisaation toiminnassa. Tietosuoja-asetuksen yleisiä tulkintaohjeita laaditaan EU-tasolla. Tietosuojavaltuutetun toimiston verkkosivuilla julkaistaan tietosuoja-asetukseen liittyvää aineistoa ja ohjeita.

Puhelinneuvontaa ei ole suunnattu konsultointipalveluja, asianajo- tai lakiasiainpalveluja ammatikseen tarjoaville tahoille.

Ota ensin yhteyttä rekisterinpitäjään tai tietosuojavastaavaan

Ennen puhelinneuvontaan soittamista, henkilötietojen käsittelyyn liittyvät kysymykset kannattaa pyrkiä selvittämään rekisterinpitäjän kanssa. Rekisterinpitäjällä tarkoitetaan henkilöä tai organisaatiota, joka määrittelee, mihin tarkoitukseen ja millä tavalla henkilötietoja käsitellään. Rekisterinpitäjä voi olla esimerkiksi jäsenistään tietoja keräävä yhdistys, potilastietoja käsittelevä sairaala, verkkokauppa tai sosiaalisen median palvelu.

Yhä useamman rekisterinpitäjän on nimettävä tietosuojavastaava, kun EU:n yleistä tietosuoja-asetusta ryhdytään soveltamaan toukokuussa. Jos sinulla on kysyttävää jonkin organisaation henkilötietojen käsittelystä, voit olla yhteydessä kyseisen rekisterinpitäjän tietosuojavastaavaan.

Lisätietoja:

Näin kysyt neuvoa tietosuojavaltuutetun toimistolta

Sivun alkuun |