Suomeksi - På svenska - In English - Davvisamegillii

Tietosuojavaltuutetun toimisto

Etusivu » Uutta » Uutiset » 2017 » Privacy Shield -sopimuksen soveltamista jatketaan

Privacy Shield -sopimuksen soveltamista jatketaan

Julkaistu 14.2.2017

Euroopan komission antaman selvityksen mukaan EU:n ja Yhdysvaltojen välisen Privacy Shield -sopimuksen soveltaminen jatkuu. EU:n tietosuojaviranomaisista koostuva WP29-tietosuojatyöryhmä päätti sopimukseen liittyvistä valvontajärjestelmistä Brysselissä 7.–8. helmikuuta. Suomea edusti tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnio.

Kokouksessa tehtiin päätöksiä Privacy Shield -järjestelyä koskevista oikeusturvamekanismeista. WP29-tietosuojatyöryhmä julkaisee tarkempaa tietoa asiasta myöhemmin verkkosivuillaan.

Tietosuoja-asetuksesta tulossa ohjeita suomeksi ja ruotsiksi

WP29 julkaisi joulukuussa ensimmäiset yleistä tietosuoja-asetusta koskevat ohjeet, joiden aiheita ovat tietosuojavastaavien toimenkuva, johtava valvontaviranomainen ja rekisteröidyn oikeus siirtää tiedot järjestelmästä toiseen. Englanninkielisiä ohjeita on mahdollisuus kommentoida 15. helmikuuta asti sähköpostitse osoitteisiin JUST-ARTICLE29WP-SEC@ec.europa.eu ja presidenceg29@cnil.fr. Ohjeita on jo kommentoitu runsaasti ja päivitetyt versiot julkaistaan kevään aikana.

Kaikki asetukseen liittyvät ohjeet julkaistaan myöhemmin EU:n virallisilla kielillä, myös suomeksi ja ruotsiksi. Valmisteilla on ohjeita muun muassa sertifioinnista sekä korkean riskin käsitteestä ja tietosuojaa koskevasta vaikutustenarvioinnista.

Kokouksessa päätettiin myös, että työryhmän toiminnan avoimuutta lisätään. WP29-tietosuojatyöryhmä pyrkii tiedottamaan päätöksenteostaan tulevaisuudessa nykyistä tehokkaammin. Ryhmän seuraava kokous järjestetään 4.‒5. huhtikuuta.

Tietosuojatyöryhmä WP29:n verkkosivut (englanniksi)

Lisätietoja:
tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnio, puh. 02956 66730, reijo.aarnio(at)om.fi