Hyppää sisältöön

Huomioi tietosuojasäännökset vaalikampanjoinnissa – myös sosiaalisen median kautta kerättyjen henkilötietojen käsittelyssä on noudatettava tietosuojalainsäädäntöä

Julkaisuajankohta 11.5.2021 10.20
Tiedote

Tietosuojalainsäädännön noudattamisesta on huolehdittava, kun puolueet, yksittäiset ehdokkaat tai heidän tukiryhmänsä käsittelevät henkilötietoja vaalityössä esimerkiksi mainontaa varten. Myös sosiaalisen median kautta kerättyjen henkilötietojen käsittelyssä on noudatettava avoimuutta, käyttötarkoitussidonnaisuutta ja laillisuutta koskevia velvoitteita.

Vaalityöhön kuuluu yleensä aina kannattajien ja tukijoiden tietojen käsittelyä. Myös vaalimainonta voi pohjautua henkilötietojen hyödyntämiseen. Kaikki vaalityöhön liittyvä henkilötietojen käsittely on hyvä suunnitella etukäteen.

Ennen kuin henkilötietojen käsittely vaalikampanjointia varten voidaan aloittaa, on määriteltävä mihin tarkoitukseen henkilötietoja aiotaan käsitellä. Käsittelystä on kerrottava avoimesti ja ymmärrettävästi heille, joiden tietoja käsitellään. Henkilötietoja saa käyttää vain niissä tarkoituksissa, joihin tiedot on kerätty ja joista asianomaisille henkilöille on kerrottu. Myös tietojen turvallisesta ja luottamuksellisesta käsittelystä on huolehdittava.

Ennen käsittelyn aloittamista on määriteltävä myös, mikä on tietojen käsittelyperuste. Käsittelyperuste on määriteltävä myös silloin, kun tietoja kerätään muualta kuin asianomaisilta henkilöiltä itseltään (esimerkiksi sosiaalisesta mediasta).

Kohdennettu poliittinen mainonta voi olla riski perusoikeuksille

Jos vaalimainonnassa hyödynnetään henkilötietoihin perustuvaa kohdennettua mainontaa, on mainonnan kohteille annettava riittävästi tietoa siitä, miksi heille kohdennetaan tietoa, kuka vastaa mainonnasta ja miten he voivat käyttää tietosuojaoikeuksiaan.

Jos henkilötiedoista paljastuu poliittisia mielipiteitä, tiedot kuuluvat erityisiin henkilötietoryhmiin. Sellaisten henkilötietojen käsittelystä on säädetty normaalia tiukemmin niiden arkaluonteisuuden vuoksi.

Kohdennettu mainonta ja profilointi voivat aiheuttaa vakavia riskejä yksityisyyden suojalle ja muille perusoikeuksille, jos tietosuojasäännöksiä ei noudateta. Vaalihäirinnästä puhutaan, kun vaaleista käytävän keskustelun tarkoituksena on esimerkiksi huijata valeuutisia ja perättömiä tietoja levittämällä, provosoimalla ja kärjistämällä. Vaalihäirinnästä voit lukea lisää vaalit.fi-sivustolta.

Sosiaalisen median alustojen mainostyökalut mahdollistavat kiinnostuksen kohteiden, elämäntapojen ja arvojen perusteella kohdennettujen räätälöityjen mainosten ja viestien välittämisen. Profilointi ja kohdentaminen voi olla hyvinkin tarkkaa, jos tietoja yhdistetään ja niihin lisätään informaatiota vierailluista verkkosivuista. Sosiaalisen median käyttäjät voivat pyrkiä rajoittamaan kohdentamista muuttamalla sosiaalisen median tiliensä asetuksia ja harkitsemalla, millaisia tietoja he jakavat sosiaalisen median palveluissa.

Lisätietoja:

Tietosuojavaltuutettu Anu Talus, anu.talus(at)om.fi, puh. 029 566 6766

14.-21.5. apulaistietosuojavaltuutettu Jari Råman, jari.raman(at)om.fi, puh. 029 566 6757

Usein kysyttyä vaalimainonnasta ja tietosuojasta
Automaattinen päätöksenteko ja profilointi
Vaalit.fi

Sivun alkuun