Dataskyddskommunikation i en större roll

Telefonrådgivningen svarade till cirka 3600 samtal i 2018.EU:s dataskyddsförordning ökade intresset för arbetet vid dataombudsmannens byrå. För att förbättra kundservicen lanserades byråns nya webbplats. Samtidigt förbättrades organisationers och privatpersoners möjlighet till elektronisk ärendehantering. Därutöver betjänade byråns telefonrådgivning över 3 600 kunder under året.

Sakkunniga vid dataombudsmannens byrå föreläste aktivt på dataskyddsrelaterade seminarier och evenemang. Under verksamhetsåret fick byrån sammanlagt 97 förfrågningar om föreläsningar.

Dataombudsmannen var nämnd i medier cirka en tusen gånger i 2018.Även medierna skrev mer än kanske någonsin tidigare om frågor som gäller dataskydd. Till exempel skrevs det om dataskyddsförordningen i närmare 2 200 artiklar i tryckta och elektroniska medier. Dataombudsmannen förekom som sökord i närmare tusen artiklar.

Lagstiftningen uppdaterades till GDPR-tid

Dataombudsmannen deltog aktivt i beredningen av den nationella dataskyddslagstiftningen och reformen av speciallagstiftningen. Dataombudsmannen hörde sammanlagt 93 gånger i riksdagen under verksamhetsåret.

Dataombudsmannens byrå gav cirka 330 utlåtanden i 2018.Inklusive skriftliga utlåtanden tog dataombudsmannens byrå ställning till 332 lagberedningsprojekt eller andra samhälleligt betydande projekt.