Euroopan tietosuojaneuvosto selventää, missä tilanteissa verkkokaupoissa voidaan vaatia asiakastilin luomista

Julkaisuajankohta 9.12.2025 14.48
Tyyppi:Tiedote

Euroopan tietosuojaneuvosto on laatinut suosituksia siitä, millä perusteella käyttäjää voidaan vaatia luomaan asiakastili verkko-ostosten tekemistä varten. Suosituksissa annetaan esimerkkejä tilanteista, joissa asiakastilin vaatiminen voi olla tarpeen ja joissa se ei ole perusteltua. Suosituksista voi antaa palautetta 12.2.2026 saakka tietosuojaneuvoston verkkosivuilla.

Verkkokaupoissa vaaditaan käyttäjää usein luomaan asiakastili ennen kuin hän voi ostaa tuotteita ja palveluja. Pakollisen asiakastilin edellyttäminen voi kuitenkin lisätä tietosuojariskejä. Suositusten tarkoituksena on parantaa käyttäjien yksityisyyden suojaa verkkokaupoissa.

Tietosuojaneuvosto suosittelee, että lähtökohtaisesti käyttäjälle tulisi antaa mahdollisuus vierailla verkkokaupassa ja tehdä ostoksia ilman pakollista asiakastiliä. Verkkokauppa voi tällöin mahdollistaa ostosten tekemisen esimerkiksi niin sanotussa vierastilassa, jossa kirjautumista ei vaadita, tai antaa vapaaehtoisen mahdollisuuden luoda tili.   

Pakollisen asiakastilin vaatiminen voi tietosuojaneuvoston mukaan olla perusteltua  erityistilanteissa. Tiliä voidaan edellyttää esimerkiksi, jos kyseessä on jatkuvaan tilaukseen perustuva palvelu tai vain käyttäjille suunnattu tarjous. 

Suositusten luonnos on avoinna kommenteille tietosuojaneuvoston verkkosivuilla englanniksi: Recommendations 2/2025 on the legal basis for requiring the creation of user accounts on e-commerce websites

Lisätietoja: 

Euroopan tietosuojaneuvoston tiedote neuvoston verkkosivuilla: EDPB gives recommendations to make online shopping more respectful of users’ privacy, discusses the Digital Omnibus proposal and appoints new Deputy Chair (4.12.2025)