Ilmoitus tietosuojavaltuutetulle

Kun on kyse omista oikeuksistasi

Tietosuojaoikeudet auttavat sinua hallitsemaan omia tietojasi. Jos haluat käyttää oikeuksiasi, ole aina ensin yhteydessä henkilötietojasi käsittelevään yritykseen tai organisaatioon eli rekisterinpitäjään. Jos rekisterinpitäjällä on tietosuojavastaava, voit lähettää pyyntösi hänelle.

Rekisterinpitäjän on vastattava pyyntöösi ilman aiheetonta viivytystä ja viimeistään yhden kokonaisen kalenterikuukauden kuluessa. Jos rekisterinpitäjä ei aio noudattaa pyyntöäsi, sen on vastauksessaan perusteltava kieltäytymisensä.

Jos rekisterinpitäjä kieltäytyy pyynnöstäsi eikä kieltäytymiselle ole mielestäsi perusteita, voit ottaa yhteyttä tietosuojavaltuutettuun. Tietosuojavaltuutettu voi joissakin tapauksissa määrätä rekisterinpitäjän toteuttamaan pyyntösi.

Tietosuojavaltuutetun toimistossa vireille saatettujen asioiden tavoitekäsittelyaika on yksi vuosi. Yksittäisen asian lopullinen käsittelyaika vaihtelee kuitenkin asian laadusta ja sen edellyttämistä lisäselvityksistä riippuen.

Varmista, voiko tietosuojavaltuutettu auttaa

Olemme tehneet avuksesi testin, jolla voit selvittää, voiko tietosuojavaltuutettu auttaa. Pääset lopuksi tekemään ilmoituksen, jos tietosuojavaltuutettu voi auttaa havaitsemasi epäkohdan suhteen. Testiin antamiasi vastauksia ei tallenneta.

Siirry kysymyksiin selvittämään, voiko tietosuojavaltuutettu auttaa sinua omia oikeuksiasi koskevassa pyynnössä

Kun on kyse muusta epäkohdasta henkilötietojen käsittelyssä

Voit ilmoittaa tietosuojavaltuutetulle, jos epäilet, että jokin organisaatio tai henkilö käsittelee henkilötietoja tietosuojasäännösten vastaisesti.

Epäkohta voi tarkoittaa esimerkiksi, että

  • henkilötietojen käsittelylle ei ole lainmukaista perustetta tai
  • henkilötietoja käsitellään liian laajasti käsittelyn tarkoitukseen nähden.

Ilmoituksesi perusteella tietosuojavaltuutetun toimisto harkitsee tarpeellisia toimenpiteitä. Jos asia liittyy omien henkilötietojesi käsittelyyn, ilmoitamme sinulle asian etenemisestä ja ratkaisusta. Muussa tapauksessa olemme sinuun yhteydessä vain erityisestä syystä.

Voit halutessasi tehdä lomakkeella ilmoituksen myös nimettömästi. Tällöin voit jättää yhteystietosi täyttämättä lomakkeen kenttiin. Huomaathan, että jos teet ilmoituksen nimettömästi, emme voi ottaa sinuun yhteyttä asian mahdollisesta ratkaisusta.​​​​​​

Varmista, voiko tietosuojavaltuutettu auttaa

​​​​​​​Olemme tehneet avuksesi testin, jolla voit selvittää, voiko tietosuojavaltuutettu auttaa. Pääset lopuksi tekemään ilmoituksen, jos tietosuojavaltuutettu voi auttaa havaitsemasi epäkohdan suhteen. Testiin antamiasi vastauksia ei tallenneta.

Siirry kysymyksiin selvittämään, voiko tietosuojavaltuutettu auttaa havaitsemassasi epäkohdassa

Kun kyse on digipalveluasetukseen liittyvästä epäkohdasta

Verkkoalustoilla olevan yhteiskunnallisen ja poliittisen mainonnan on oltava tunnistettavaa, sisällön suosittelujärjestelmien on oltava avoimia ja alaikäisiä on suojeltava verkossa. Voit olla yhteydessä tietosuojavaltuutettuun, jos mainontaa kohdistetaan hyödyntämällä arkaluonteisia henkilötietoja tai alaikäisen henkilötietoja, jos poliittisen mainonnan tunnistettavuudessa on puutteita tai jos verkkoalustan tarjoaja ei huolehdi lasten yksityisyydestä ja turvallisuudesta palvelussaan.

Huomioithan ennen ilmoitustasi, että sinun tulee ensisijaisesti selvittää digipalveluasetusta koskeva epäkohta kyseessä olevan verkkoalustan kanssa. Jos havaitsemasi epäkohta ei ratkea tai saamasi vastaus ei ole riittävä, voit ottaa tietosuojavaltuutetun toimistoon yhteyttä sähköpostitse osoitteessa [email protected]. Toimita ilmoituksesi yhteydessä kuvaus havaitsemastasi ongelmasta (esim. kuvakaappaus) sekä kopio viestinvaihdostasi verkkoalustan kanssa.

Jos ilmoituksesi sisältää salassapidettävää tai arkaluonteista tietoa, käytä Valtorin tarjoamaa Turvaviesti-palvelua:
​​​​​​​Lähetä turvaviesti oikeusministeriön palvelussa

Kysymyksiä ja vastauksia digipalveluasetuksesta Traficomin verkkosivuilla