Usein kysyttyä suoramarkkinoinnista
Sähköinen suoramarkkinointi tarkoittaa esimerkiksi automatisoitujen soittojärjestelmien, sähköposti-, teksti-, ääni-, puhe- tai kuvaviestien avulla toteutettua suoramarkkinointia. Perinteistä suoramarkkinointia on esimerkiksi suoramarkkinointi puhelimitse tai kirjeellä.
Yksityishenkilöille
Voit milloin tahansa pyytää suoramarkkinointia tekevää tahoa lopettamaan henkilötietojesi käsittelyn suoramarkkinointia varten. Esitä pyyntö suoraan sille taholle, jonka markkinointiviestejä et enää halua saada. Markkinointiviestissä on oltava helppo keino lopettaa viestien vastaanottaminen, kuten peruutuslinkki tai muu kieltotapa.
Esitä suoramarkkinointikielto aina ensin suoraan yritykselle. Ellei se pyynnöstäsi huolimatta lopeta sähköistä suoramarkkinointia, voit olla yhteydessä tietosuojavaltuutetun toimistoon.
Katso myös:
Kun et halua, että tietojasi käsitellään
Ilmoitus tietosuojavaltuutetulle
Saatat saada sähköpostiisi suoramarkkinointia, koska sinun ja sähköpostia lähettäneen yrityksen välillä on asiakassuhde. Yritys voi käyttää sinulta saamiaan yhteystietoja sellaisten tuotteidensa tai palveluidensa markkinoimiseen, jotka ovat vastaavia kuin se tuote tai palvelu, jonka oston yhteydessä olet antanut yhteystietosi.
Tässä tilanteessa suoramarkkinointiin ei tarvita suostumustasi. Sinulla on kuitenkin oikeus pyytää yritystä lopettamaan suoramarkkinointi, ja yrityksen on noudatettava pyyntöäsi.
Katso myös:
Kun et halua, että tietojasi käsitellään
Jos saat sähköpostiisi sähköistä suoramarkkinointia, etkä tiedä, mistä lähettäjä on saanut yhteystietosi, voit olla suoraan yhteydessä markkinointiviestien lähettäjään. Voit kysyä, mistä yhteystietosi on saatu ja miksi sinulle lähetetään suoramarkkinointia.
Sinulla on oikeus pyytää lähettäjää lopettamaan henkilötietojesi käyttö suoramarkkinointiin. Jos et saa vastausta kuukauden kuluessa tai markkinointiviestit eivät pyynnöstä huolimatta lopu, voit tehdä kantelun tietosuojavaltuutetun toimistolle. Tietosuojavaltuutetun toimisto voi kuitenkin ottaa asian käsiteltäväkseen vasta, kun olet ollut ensin itse yhteydessä viestien lähettäjään.
Esimerkiksi yritys tai yhdistys saattaa kerätä sähköpostiosoitteita verkossa erilaisten arvontojen tai kilpailujen yhteydessä. Myös silloin sen on pyydettävä sinulta suostumus siihen, että yhteystietojasi saa käyttää myöhemmin sähköiseen suoramarkkinointiin.
Sähköpostiosoitteesi on saatettu saada internetistä ohjelmalla, joka kerää sähköpostiosoitteita. Tietosuojavaltuutetun toimistolla ei ole aina mahdollisuutta selvittää sähköpostiviestien lähettäjiä tai sitä, mistä tiedot ovat päätyneet lähettäjien haltuun.
Katso myös:
Kun et halua, että tietojasi käsitellään
Vaikka suoramarkkinointi olisi ulkoistettu toiselle toimijalle, sinulla on silti oikeus pyytää, että henkilötietojasi ei käytetä suoramarkkinointiin. Voit tehdä pyynnön joko suoraan sille yritykselle, jonka suoramarkkinointia saat, tai sille toimijalle, jolle yritys on ulkoistanut suoramarkkinoinnin. Pyyntö voi olla vapaamuotoinen ja voit esittää sen esimerkiksi suoramarkkinointipuhelun aikana.
Ilmoita selkeästi kieltoa tehdessäsi, että et halua vastaanottaa suoramarkkinointia. Esimerkiksi puhelun katkaiseminen kesken puhelinmyynnin ei vielä tarkoita suoramarkkinoinnin kieltämistä.
Myös silloin, kun suoramarkkinointi on ulkoistettu, sinulla on oikeus saada tieto siitä, mistä yhteystietosi on saatu.
Ulkoistettu suoramarkkinointi voi olla myös esimerkiksi ns. affiliate-markkinointia. Siinä mainostava yritys tekee sopimuksen yhteistyökumppaneidensa kanssa, ja sen mainonta näkyy yhteistyökumppaneiden alustoilla, kuten verkkosivuilla, sosiaalisessa mediassa tai uutiskirjeissä.
Katso myös:
Kun et halua, että tietojasi käsitellään
Kun olet tehnyt suoramarkkinointia koskevan kiellon yritykselle, sen on lopetettava henkilötietojesi käyttäminen suoramarkkinointitarkoituksiin. Yrityksen on varmistettava, ettei suoramarkkinointia enää kohdisteta sinulle.
Jos saat kiellosta huolimatta edelleen suoramarkkinointia, ole ensisijaisesti yhteydessä yritykseen, esimerkiksi sen tietosuojavastaavaan. Jos asia ei selviä yrityksen kanssa, voit olla yhteydessä tietosuojavaltuutetun toimistoon.
Jos olet suoramarkkinointia koskevan kiellon lisäksi pyytänyt yritystä poistamaan kaikki tietosi, se on saattanut poistaa myös tiedon, jossa näkyy suoramarkkinointikielto. Ole yhteydessä yritykseen asian selvittämiseksi ja kerro selkeästi, jos et halua, että myös merkintä suoramarkkinointikiellostasi poistetaan.
Katso myös:
Kun haluat poistaa tietojasi
Kun et halua, että tietojasi käsitellään
Jokaisen sähköisen suoramarkkinointiviestin yhteydessä on oltava mahdollisuus kieltää markkinointiviestien lähettäminen helposti ja ilman erillistä maksua. Suoramarkkinointiviestin lähettäjällä ei ole velvollisuutta käyttää unsubscribe- tai poistu sähköpostilistalta -linkkiä, mutta sen on vaihtoehtoisesti annettava markkinointiviestissä jokin muu helppo tapa suoramarkkinoinnin estämiseen.
Katso myös:
Kun et halua, että tietojasi käsitellään
Perinteiseen suoramarkkinointiin, kuten puhelinmyyntiin, ei tarvita sinulta etukäteen suostumusta. Tässäkin tapauksessa sinulla on aina oikeus vastustaa suoramarkkinointia. Tämä tarkoittaa, että yritys ei voi enää käsitellä henkilötietojasi suoramarkkinointia varten.
Esitä pyyntö suoraan sille yritykselle, jonka puhelinmyyntiä et enää halua saada. Pyynnön voi tehdä esimerkiksi puhelun aikana. Vaikka puhelinmyynti olisi ulkoistettu toiselle yritykselle, voit tehdä suoramarkkinointikiellon puhelussa.
Katso myös:
Kilpailu- ja kuluttajaviraston ohje: Suoramarkkinoinnin kieltäminen
Suoramarkkinoinnin lähettäminen henkilön [email protected] -muodossa olevaan työsähköpostiin on tietyissä tilanteissa sallittua ilman etukäteen annettua suostumusta.
Suostumustasi suoramarkkinointiin ei vaadita, jos työskentelet yrityksessä sellaisissa tehtävissä, joihin suoramarkkinoinnilla tarjottavat palvelut tai hyödykkeet olennaisesti liittyvät. Tällöin työsähköpostiisi voidaan kohdistaa suoramarkkinointia niin kutsutun asemavaltuutesi nojalla. Suoramarkkinoinnin lähettäjän on kuitenkin varmistuttava asemavaltuudestasi ennen suoramarkkinoinnin aloittamista.
Jos asemavaltuutta ei ole, tarvitaan sinulta etukäteen suostumus suoramarkkinointiin.
Kummassakin tilanteessa sinulla on oikeus kieltää sähköinen suoramarkkinointi olemalla yhteydessä siihen yritykseen, jonka suoramarkkinoinnista on kyse tai tahoon, joka on lähettänyt markkinointiviestit yrityksen puolesta.
Organisaatioille
Sähköistä suoramarkkinointia saa lähtökohtaisesti kohdistaa yksityishenkilölle vain, jos hän on antanut siihen etukäteen suostumuksensa (opt-in). Yrityksen on pystyttävä jälkikäteen osoittamaan, että henkilö on antanut suostumuksensa henkilötietojen käsittelyyn sähköistä suoramarkkinointia varten.
Yksityishenkilölle voidaan kohdistaa sähköistä suoramarkkinointia ilman suostumusta silloin, kun hän on yrityksen asiakas ja suoramarkkinoinnissa käytettävä yhteystieto on saatu häneltä myynnin yhteydessä. Myyjä voi kohdistaa kyseiselle asiakkaalle sähköistä suoramarkkinointia ilman etukäteen pyydettyä suostumusta, jos kaikki seuraavat edellytykset täyttyvät:
- yhteystieto saadaan asiakkaana olevalta henkilöltä itseltään (olemassa oleva asiakassuhde),
- yhteystieto saadaan tuotteen tai palvelun myynnin yhteydessä,
- yhteystietoa käytetään myöhemmin ainoastaan samaan tuoteryhmään kuuluvien tai muuten vastaavien tuotteiden tai palveluiden markkinoinnissa ja
- kyse on saman myyjäorganisaation omien tuotteiden ja palveluiden markkinoinnista
Henkilöllä on oikeus milloin tahansa vastustaa henkilötietojensa käyttöä suoramarkkinointitarkoituksiin. Yrityksen on annettava vastaanottajalle yhteystiedon keräämisen ja myöhemmin jokaisen sähköisen suoramarkkinointiviestin yhteydessä mahdollisuus kieltää yhteystiedon käyttö helposti ja ilman erillistä maksua. Tästä oikeudesta on kerrottava selkeästi.
Suoramarkkinointikieltoa on noudatettava ilman aiheetonta viivytystä. Jos henkilö vastustaa henkilötietojen käsittelyä suoramarkkinointia varten, hänen tietojaan ei saa enää käsitellä tähän tarkoitukseen.
Sähköistä suoramarkkinointia yhteisölle (oikeushenkilö) koskevat hieman eri säännöt kuin suoramarkkinointia yksityishenkilöille. Jos suunnittelet kohdistavasi suoramarkkinointia yhteisölle, katso kohta ”Saako yrityksessä työskentelevälle henkilölle lähettää suoramarkkinointia?”
Katso myös:
Henkilötietojen käsittely
Rekisteröidyn suostumus
Oikeus vastustaa käsittelyä
Henkilön on annettava suostumuksensa sähköiseen suoramarkkinointiin selkeästi suostumusta ilmaisevalla toimella. Siitä on käytävä ilmi vapaaehtoinen, yksilöity, tietoinen ja yksiselitteinen tahdonilmaisu. Suostumuksen voi antaa esimerkiksi kirjallisesti, suullisesti tai sähköisesti. Rekisterinpitäjän on pystyttävä jälkikäteen osoittamaan, että suostumus on annettu.
Henkilö voi antaa suostumuksensa esimerkiksi rastittamalla valintaruudun verkkosivulla tai muulla aktiivisella tavalla, joka osoittaa selkeästi, että hän hyväksyy henkilötietojensa käsittelyn sähköistä suoramarkkinointia varten. Valmiiksi rastitettu ruutu, valmiiksi aktivoitu valintakytkin tai vaikeneminen ei tarkoita suostumuksen antamista.
Henkilöltä ei tule myöskään pyytää suostumusta tietyn tuotteen tai palvelun markkinointia varten etukäteen erillisessä viestissä, koska tällainen viesti on jo itsessään suoramarkkinointia.
Katso myös:
Käsittelyperusteet
Rekisteröidyn suostumus
Automatisoiduilla soittojärjestelmillä tarkoitetaan järjestelmää, joka ottaa yhteyden vastaanottajaan automaattisesti ilman, että yhteydenottoa suorittaa ihminen. Markkinointipuhelun vastaanottajan suostumusta ei tarvita, jos markkinoinnin puhelussa tekee ihminen. Yhteydenotto puhelimitse voidaan esimerkiksi tehdä automaattisella numerovalinnalla, mutta puhelun vastaanoton jälkeen ihmisen on tehtävä varsinainen markkinointi.
Jos suoramarkkinointi tapahtuu niin sanottuna robottipuheluna eli markkinoinnin tekee ihmisen sijaan kone, vaaditaan automatisoidun soittojärjestelmän käyttämiseen puhelun vastaanottajan etukäteen antama suostumus.
Myös robottipuhelujen käytössä on huolehdittava siitä, että henkilö pystyy käyttämään tietosuojaoikeuksiaan, kuten oikeutta vastustaa henkilötietojen käsittelyä suoramarkkinointitarkoituksiin ja oikeutta saada tietoa henkilötietojen käsittelystä.
Katso myös:
Rekisteröidyn informointi
Rekisteröidyn oikeudet
Rekisteröidyn suostumus
Keskeisimmät tiedot henkilötietojen käsittelystä on annettava asiakkaalle heti ensimmäisen suoramarkkinointipuhelun aikana, jos yritys on hankkinut suoramarkkinointiin käytettävät yhteystiedot muualta kuin asiakkaalta itseltään. Asiakkaalle on oltava selvää, minkä yrityksen markkinoinnista puhelussa on kyse ja mihin tarkoitukseen hänen henkilötietojaan käsitellään.
Tiedot voidaan kertoa puhelussa, eikä asiakkaaseen tarvitse olla ensin yhteydessä ainoastaan henkilötietojen käsittelystä informoimiseksi.
Keskeisimmät tiedot, joka asiakkaalle tulee kertoa puhelussa:
- Mistä hänen tietonsa on saatu
- Kuka on henkilötietojen rekisterinpitäjä ja tämän mahdollinen edustaja
- Mistä asiakas saa tietoa tietosuojaoikeuksistaan ja lisätietoja henkilötietojensa käsittelystä
Lisätietojen saamiseksi asiakas voidaan esimerkiksi ohjata tutustumaan yrityksen verkkosivuilta löytyvään laajempaan tietosuojainformaatioon. Vaihtoehtoisesti informaatio voidaan lähettää esimerkiksi sähköpostitse tai postissa riippuen siitä, mitä yhteystietoja yrityksellä on jo hallussaan. Jos asiakas ei voi tai halua vierailla yrityksen verkkosivuilla, tiedot on annettava muulla tavalla. Yrityksellä on oltava valmius antaa sen informointivelvoitteeseen kuuluvat tiedot suoramarkkinointipuhelussa.
Henkilötietojen käsittelyyn liittyvistä tiedoista, jotka asiakkaalle on annettava, kun tiedot on saatu muualta kuin häneltä itseltään, säädetään tarkemmin EU:n tietosuoja-asetuksen 14 artiklassa. Näitä tietoja ovat edellä mainittujen lisäksi muun muassa
- henkilötietojen käsittelyn oikeusperuste
- henkilötietojen säilytysajat
- käsiteltävät henkilötietoryhmät
- tahot, joille henkilötietoja mahdollisesti luovutetaan (vastaanottajat tai vastaanottajaryhmät)
- tieto mahdollisesta henkilötietojen siirrosta Euroopan talousalueen ulkopuolelle
- yrityksen oikeutettu etu, jos henkilö tietoja käsitellään sen perusteella
- oikeus peruuttaa annettu suostumus, jos henkilötietoja käsitellään suostumuksen perusteella
- käytetäänkö tietoja automaattiseen päätöksentekoon tai profilointiin.
Katso myös:
Rekisteröidyn informointi
Lähtökohtaisesti sähköpostiosoitetta muodossa [email protected] pidetään luonnollisen henkilön osoitteena. Tämän vuoksi pääsääntö on, että sähköiseen suoramarkkinointiin vaaditaan henkilöltä ennalta annettu suostumus.
Suostumusta sähköiseen suoramarkkinointiin ei kuitenkaan edellytetä, jos kyseinen henkilö työskentelee yrityksessä tehtävissä, joihin suoramarkkinoinnilla tarjottavat tavarat, palvelut tai muut hyödykkeet olennaisesti liittyvät. Tällöin henkilön työsähköpostiosoitteeseen voi lähettää sähköistä suoramarkkinointia henkilön niin sanotun asemavaltuuden nojalla.
Rekisterinpitäjän on varmistuttava henkilön asemavaltuudesta ennen sähköisen suoramarkkinoinnin aloittamista ja pystyttävä jälkikäteen osoittamaan, että henkilötietojen käsittely on ollut lainmukaista. Tämä voidaan tehdä esimerkiksi dokumentoimalla arvio asemavaltuudesta.
Vastaanottajan suostumusta ei tarvita, kun sähköistä suoramarkkinointia kohdistetaan yhteisölle (esimerkiksi yrityksen yleiseen sähköpostiosoitteeseen). Myös yhteisöllä on oikeus kieltää markkinointiviestit.
Yhteisölle tai sen työntekijälle tulee antaa mahdollisuus kieltää yhteystietojensa käyttö jokaisen sähköisen suoramarkkinointiviestin yhteydessä helposti ja ilman erillistä maksua. Tästä kieltomahdollisuudesta on informoitava selkeästi.
Katso myös:
Oikeus vastustaa käsittelyä
Tämä riippuu siitä, onko kyseessä perinteinen suoramarkkinointi vai sähköinen suoramarkkinointi, ja onko potentiaalinen asiakas yksityishenkilö vai organisaatio.
Kun potentiaalinen asiakas on yksityishenkilö, sähköinen suoramarkkinointi edellyttää vastaanottajan suostumuksen, sillä hänelle ei ole vielä myyty tuotetta tai palvelua, eikä asiakassuhdetta siis ole vielä olemassa. Jotta henkilölle voitaisiin kohdistaa sähköistä suoramarkkinointia ilman suostumusta, hänen on oltava jo asiakkaana ja hänen yhteystietonsa on tullut saada häneltä myynnin yhteydessä. Lue tarkemmin asiakkaalle lähetettävästä suoramarkkinoinnista kysymyksestä ”Milloin henkilölle saa lähettää sähköistä suoramarkkinointia?”.
Kun sähköistä suoramarkkinointia kohdistetaan yhteisölle (esimerkiksi organisaation yleiseen sähköpostiosoitteeseen), vastaanottajan suostumusta ei tarvita. Jos suunnittelet kohdistavasi suoramarkkinointia organisaatiolle tai sen työntekijälle, katso kohta ”Saako yrityksessä työskentelevälle henkilölle lähettää sähköistä suoramarkkinointia?”
Jos kyseessä on niin sanottu perinteinen suoramarkkinointi, eli suoramarkkinointi puhelimitse tai kirjeellä, ei vastaanottajan suostumusta vaadita.
Katso myös:
Rekisteröidyn suostumus
Asiakkaalle saa lähettää tarpeellista asiakasviestintää ilman suostumusta. Näitä ovat esimerkiksi sellaiset viestit, joissa asiakas saa tietoja käyttämänsä palvelun tilanteesta, jatkuvuudesta tai muuttumisesta. Esimerkiksi kun autokorjaamo ilmoittaa tekstiviestillä asiakkaalleen, että auto on noudettavissa huollon jälkeen, kyse on asiakasviestinnästä, johon ei tarvita erikseen suostumusta.
Samaan viestiin ei kuitenkaan saa sisällyttää yrityksen tai sen tuotteiden tai palveluiden markkinointia. Tällöin viesti katsottaisiin sähköiseksi suoramarkkinoinniksi, johon vaaditaan vastaanottajan ennalta antama suostumus.
Markkinointiviestien hyvän tavan vastaisuutta, sopimattomuutta tai harhaanjohtavuutta arvioi Kilpailu- ja kuluttajavirasto.
Jos arvonnan järjestäjä haluaa käyttää arvonnan tai kilpailun yhteydessä kerättyjä henkilötietoja sähköiseen suoramarkkinointiin, henkilöiltä on pyydettävä tähän suostumus. Ei siis riitä, että tietojen käyttämisestä sähköiseen suoramarkkinointiin kerrotaan vain arvonnan sääntöjen tai ehtojen yhteydessä.
Suostumuksen voi antaa esimerkiksi rastittamalla valintaruudun verkkosivulla tai lomakkeella. Pätevää suostumusta ei voida antaa valmiiksi rastitetulla ruudulla, valmiiksi aktivoidulla valintakytkimellä tai vaikenemalla.
Katso myös:
Käsittelyperusteet
Rekisteröidyn suostumus
Rekisteröidyn informointi
Kun henkilö kieltää henkilötietojensa käyttämisen suoramarkkinointiin, rekisterinpitäjän on varmistuttava siitä, ettei hänen henkilötietojaan enää käsitellä tähän tarkoitukseen. Henkilöllä on myös tietyissä tilanteissa oikeus saada itseään koskevat henkilötiedot poistetuksi.
Henkilö saattaa pyytää samanaikaisesti sekä tietojensa poistamista että suoramarkkinoinnin lopettamista. Tällöin lähtökohta on, että myös suoramarkkinointikieltoa koskeva merkintä poistetaan.
Rekisterinpitäjän on kuitenkin ennen tietojen poistamista syytä varmistaa henkilöltä, haluaako tämä, että myös suoramarkkinointikieltoa koskeva merkintä poistetaan. Tässä yhteydessä on hyvä selventää, mitä suoramarkkinointia koskevan kiellon poistaminen käytännössä tarkoittaa. Myös merkintä kiellosta on poistettava, jos henkilö niin haluaa.
Katso myös:
Oikeus poistaa tiedot
Oikeus vastustaa käsittelyä
Kyllä. Jos asiakas kieltää suoramarkkinoinnin puhelun aikana, kielto on käsiteltävä. Puhelun aikana tehtyä suoramarkkinointikieltoa ei voida ohittaa esimerkiksi niin, että henkilöä vaaditaan käyttämään jotakin toista yhteydenottokanavaa kiellon tekemiseksi. Tietosuojalainsäädännön mukaan yrityksellä on velvollisuus helpottaa ihmisten tietosuojaoikeuksien käyttämistä.
Katso myös:
Oikeus vastustaa käsittelyä
Tietosuojavaltuutetun ratkaisukäytäntöä sähköisestä suoramarkkinoinnista Finlex-palvelussa
- Informointi henkilötietojen käsittelystä puhelinmarkkinoinnissa (9.6.2025)
- Vapaaehtoinen suostumus suoramarkkinointiin arvontaan osallistumisen yhteydessä (24.3.2023)
- Sähköinen suoramarkkinointi automatisoiduilla soittojärjestelmillä ja henkilötietojen käsittelysopimus (24.6.2021)
- Sähköinen suoramarkkinointi ja rekisteröidyn yleisen tietosuoja-asetuksen mukaiset oikeudet (23.7.2020)
- Sähköinen suoramarkkinointi yhteisölle ja rekisteröidyn oikeus saada tieto siitä, mistä hakijan henkilötiedot on saatu (27.4.2020)