Usein kysyttyä suoramarkkinoinnista
Yksityishenkilöille
Sähköinen suoramarkkinointi tarkoittaa automatisoitujen soittojärjestelmien, telekopioiden, sähköposti-, teksti-, ääni- tai kuvaviestien avulla toteutettua suoramarkkinointia. Perinteistä suoramarkkinointia on esimerkiksi puhelimitse tai kirjeitse toteutettu suoramarkkinointi.
Rekisteröity on henkilö, jota henkilötieto koskee eli esimerkiksi suoramarkkinoinnin kohteena oleva henkilö.
Rekisterinpitäjäksi kutsutaan henkilöä, yritystä, viranomaista tai yhteisöä, joka määrittelee henkilötietojen käsittelyn tarkoitukset ja keinot. Esimerkiksi suoramarkkinointia tekevä yritys on rekisterinpitäjä.
Sinulla on milloin tahansa oikeus pyytää rekisterinpitäjää lopettamaan henkilötietojesi käsittely sähköistä suoramarkkinointia varten. Esitä pyyntö suoraan sille rekisterinpitäjälle, jonka sähköisiä suoramarkkinointiviestejä et enää halua vastaanottaa. Rekisterinpitäjän yhteystiedot saat esimerkiksi kyseisen yhteisön verkkosivuilta tai sen sivuilla olevasta tietosuojaselosteesta tai rekisteriselosteesta.
Ota aina ensin yhteyttä rekisterinpitäjään. Ellei se pyynnöstäsi huolimatta lopeta sähköistä suoramarkkinointia, voit olla yhteydessä tietosuojavaltuutetun toimistoon.
Katso myös:
Kun et halua, että tietojasi käsitellään
Ilmoitus tietosuojavaltuutetulle
Saatat saada sähköpostiisi suoramarkkinointia, koska sinun ja sähköpostia lähettäneen rekisterinpitäjän välillä on asiakkuussuhde. Rekisterinpitäjä voi käyttää asiakkaalta saamaansa yhteystietoa sellaisten tuotteiden tai palveluiden markkinoimiseen, jotka kuuluvat samaan tuoteryhmään kuin se tuote tai palvelu, jonka oston yhteydessä rekisterinpitäjä sai yhteystiedot. Rekisterinpitäjä saa käyttää yhteystietoa kuitenkin vain sellaisten tuotteiden tai palveluiden markkinoimiseen, jotka kuuluvat samaan tuoteryhmään tai ovat muuten vastaavia tuotteita tai palveluita.
Tässä tilanteessa suoramarkkinointiin ei tarvita suostumusta. Sinulla on kuitenkin oikeus pyytää rekisterinpitäjää lopettamaan suoramarkkinointi.
Katso myös:
Kun et halua, että tietojasi käsitellään
Jos saat sähköpostiisi sähköistä suoramarkkinointia etkä tiedä, mistä lähettäjä on saanut yhteystietosi, voit olla suoraan yhteydessä suoramarkkinointia lähettäneeseen organisaatioon eli rekisterinpitäjään. Voit kysyä rekisterinpitäjältä, mistä se on saanut yhteystietosi ja millä perusteella se lähettää sähköistä suoramarkkinointia.
Sinulla on lisäksi oikeus pyytää rekisterinpitäjää lopettamaan henkilötietojesi käyttö suoramarkkinointiin. Esitä silloin pyyntö suoraan sille rekisterinpitäjälle, jonka sähköistä suoramarkkinointia haluat vastustaa. Jos et saa vastausta rekisterinpitäjältä kuukauden kuluessa tai sähköiset suoramarkkinointiviestit eivät pyynnöstä huolimatta lopu, voit tehdä kantelun rekisterinpitäjän toiminnasta tietosuojavaltuutetun toimistolle. Tietosuojavaltuutetun toimisto voi kuitenkin ottaa asian käsiteltäväkseen vasta, kun olet ollut itse yhteydessä rekisterinpitäjään.
Rekisterinpitäjät saattavat kerätä sähköpostiosoitteita internetissä erilaisten arvontojen tai kilpailujen yhteydessä. Myös silloin rekisterinpitäjän on pyydettävä rekisteröidyltä suostumus siihen, että yhteystietoja saa käyttää myöhemmin sähköiseen suoramarkkinointiin.
Sähköpostiosoitteesi on saatettu saada internetistä ohjelmalla, joka kerää sähköpostiosoitteita. Tietosuojavaltuutetun toimistolla ei ole aina mahdollisuutta selvittää sähköpostiviestien lähettäjiä tai sitä, mistä tiedot ovat päätyneet lähettäjien haltuun.
Katso myös:
Kun et halua, että tietojasi käsitellään
Suoramarkkinoinnin harjoittaminen voi olla ulkoistettu toiselle toimijalle. Tästä huolimatta sinulla on oikeus vastustaa henkilötietojesi käsittelyä suoramarkkinointia varten. Sinulla on oikeus esittää pyyntö suoraan sille taholle, jolta saat suoramarkkinointia sekä sille taholle, jolta tiedot on saatu. Pyyntö voi olla vapaamuotoinen ja voit esittää sen esimerkiksi suoramarkkinointipuhelun aikana.
Ilmoita selkeästi kieltoa tehdessäsi, että et halua vastaanottaa suoramarkkinointia kyseiseltä lähettäjältä. Esimerkiksi puhelun katkaiseminen kesken puhelinmyynnin ei ole vastustamisoikeuden käyttämistä.
Sinulla on myös oikeus tiedustella, mistä henkilötietosi on saatu. Voit halutessasi kieltää henkilötietojesi käsittelyn myös siltä yhteisöltä, jolta tiedot on saatu.
Ulkoistettu suoramarkkinointi voi olla esimerkiksi ns. affiliate-markkinointia. Affiliate-markkinoinnissa mainostava yritys tekee sopimuksen yhteistyökumppaneidensa kanssa, ja sen mainonta näkyy erilaisissa digitaalisissa medioissa kuten verkkosivuilla, sosiaalisessa mediassa tai uutiskirjeissä.
Katso myös:
Rekisteröidyn suostumus
Rekisteröidyn informointi
Kun olet esittänyt suoramarkkinointia koskevan kiellon rekisterinpitäjälle, rekisterinpitäjän on lopetettava henkilötietojesi käsittely suoramarkkinointitarkoituksiin. Rekisterinpitäjän on varmistettava, ettei suoramarkkinointia enää lähetetä sinulle.
Jos olet pyytänyt rekisterinpitäjää lisäksi poistamaan kaikki henkilötietosi, ja rekisterinpitäjä on ilmoittanut poistaneensa tiedot, rekisterinpitäjän on poistettava myös merkintä siitä, että olet kieltänyt suoramarkkinoinnin. Saatat siksi saada suoramarkkinointia uudelleen siltä rekisterinpitäjältä, jonka suoramarkkinoinnin olet aiemmin kieltänyt.
Katso myös:
Kun haluat poistaa tietojasi
Kun et halua, että tietojasi käsitellään
Jos et halua vastaanottaa sähköpostiisi suoramarkkinointia, eikä saamassasi sähköpostissa ole peru tilaus (unsubscribe) tai poistu sähköpostilistalta -linkkiä, sinun tulisi olla yhteydessä suoraan rekisterinpitäjään muita tapoja käyttämällä. Rekisterinpitäjällä ei ole velvoitetta käyttää unsubscribe- tai poistu sähköpostilistalta -linkkiä, mutta se on erittäin suosittu tapa huolehtia helposta suostumuksen perumisesta.
Rekisterinpitäjä voi vaihtoehtoisesti antaa rekisteröidylle mahdollisuuden kieltää suoramarkkinointi jollain muulla tavalla. Rekisterinpitäjä voi esimerkiksi ilmoittaa sähköpostiosoitteen, johon rekisteröity voi lähettää pyynnön markkinoinnin kieltämisestä.
Katso myös:
Rekisteröidyn suostumus
Toisin kuin sähköiseen suoramarkkinointiin, perinteiseen suoramarkkinointiin ei tarvita rekisteröidyn ennakkoon antamaa suostumusta. Tässäkin tapauksessa sinulla on aina oikeus vastustaa suoramarkkinointia. Oikeudella vastustaa tarkoitetaan sitä, että rekisterinpitäjä ei voi enää käsitellä henkilötietoja suoramarkkinointitarkoituksiin.
Esitä pyyntö suoraan sille rekisterinpitäjälle, jonka suoramarkkinointipuheluita et enää halua saada. Pyynnön voi esittää esimerkiksi suoramarkkinointipuhelun aikana.
Katso myös:
Kilpailu- ja kuluttajaviraston ohje: Suoramarkkinoinnin kieltäminen
Rekisterinpitäjille
EU:ssa on valmisteilla sähköisen viestinnän tietosuoja-asetus (ePrivacy), joka tulee korvaamaan lain sähköisen viestinnän palveluista. ePrivacy tulee todennäköisesti muuttamaan nykyistä sähköisen suoramarkkinoinnin sääntelyä. Tietosuojavaltuutettu seuraa asetuksen valmistelun etenemistä ja informoi siitä verkkosivuillaan.
Sähköinen suoramarkkinointi tarkoittaa automatisoitujen soittojärjestelmien, telekopioiden, sähköposti-, teksti-, ääni- tai kuvaviestien avulla toteutettua suoramarkkinointia. Perinteistä suoramarkkinointia on esimerkiksi puhelimitse tai kirjeitse toteutettu suoramarkkinointi.
Rekisteröity on henkilö, jota henkilötieto koskee eli esimerkiksi suoramarkkinoinnin kohteena oleva henkilö.
Rekisterinpitäjäksi kutsutaan henkilöä, yritystä, viranomaista tai yhteisöä, joka määrittelee henkilötietojen käsittelyn tarkoitukset ja keinot. Esimerkiksi suoramarkkinointia tekevä yritys on rekisterinpitäjä.
Sähköistä suoramarkkinointia koskevat säännökset poikkeavat hieman toisistaan riippuen siitä, lähetetäänkö sähköistä suoramarkkinointia yhteisölle (oikeushenkilö) vai rekisteröidylle.
Sähköistä suoramarkkinointia saa lähtökohtaisesti kohdistaa vain asiakkaille ja muille henkilöille, jotka ovat antaneet siihen ennalta suostumuksensa (opt-in). Rekisterinpitäjän on pystyttävä osoittamaan, että rekisteröity on antanut suostumuksensa henkilötietojen käsittelyyn sähköistä suoramarkkinointia varten.
Kun rekisteröidyn henkilötietoja käsitellään suoramarkkinointitarkoituksessa, on otettava huomioon tietosuoja-asetuksen asettamat edellytykset. Rekisterinpitäjän tulee muun muassa informoida rekisteröityä asianmukaisesti henkilötietojen käsittelystä suoramarkkinointia varten ja varmistua rekisteröidyn oikeuksien toteuttamisesta.
Rekisteröidyllä on oikeus milloin tahansa vastustaa henkilötietojensa käyttöä suoramarkkinointitarkoituksiin. Rekisterinpitäjän on otettava tällainen rekisteröidyn esittämä pyyntö ilman aiheetonta viivytystä huomioon toiminnassaan. Jos rekisteröity vastustaa henkilötietojen käsittelyä suoramarkkinointia varten, niitä ei saa enää käsitellä tähän tarkoitukseen.
Milloin asiakkaan suostumusta ei tarvita?
Rekisterinpitäjän ei tarvitse pyytää suostumusta sähköiseen suoramarkkinointiin, kun kaikki seuraavat edellytykset täyttyvät:
- rekisterinpitäjä saa asiakkaalta tämän sähköisen yhteystiedon, jota käyttää esim. tekstiviestin tai sähköpostin lähettämiseen (aiempi asiakkuus); ja
- tämä yhteystieto saadaan aikaisemmin ostotapahtuman yhteydessä (viestimuoto); ja
- tätä yhteystietoa käytetään myöhemmin ainoastaan samaan tuoteryhmään kuuluvien tuotteiden tai palveluiden suoramarkkinoinnissa; ja
- sähköinen suoramarkkinointi tapahtuu saman rekisterinpitäjän toimesta.
Tällöinkin myyjän on annettava asiakkaalle yhteystiedon keräämisen ja myöhemmin jokaisen sähköisen suoramarkkinointiviestin yhteydessä mahdollisuus ilman erillistä maksua ja helposti kieltää yhteystiedon käyttö.
Asiakkaan suostumusta ei myöskään tarvita silloin, kun asiakas on yhteisö (esim. [email protected]). Jos suoramarkkinointia lähetetään yksittäiselle yhteisössä työskentelevälle työntekijälle, on markkinoitavien tuotteiden tai palveluiden liityttävä kyseisen työntekijän työtehtäviin.
Yhteisöllä/yksittäisellä työntekijällä on myös oikeus kieltäytyä vastaanottamasta sähköistä suoramarkkinointia. Rekisterinpitäjän on annettava yhteisölle jokaisen sähköisen suoramarkkinointiviestin yhteydessä helposti ja ilman erillistä maksua mahdollisuus vastustaa yhteystietojensa käyttöä. Rekisterinpitäjän on selkeästi tiedotettava tästä oikeudesta.
Katso myös:
Henkilötietojen käsittely
Rekisteröidyn suostumus
Oikeus vastustaa käsittelyä
Henkilötietojen käsittelylle on aina oltava käsittelyperuste. Pelkästään se, että rekisterinpitäjällä on henkilötietoa, jota voitaisiin käyttää sähköiseen suoramarkkinointiin, ei tarkoita, että niiden käyttö suoramarkkinointiin olisi sallittua. Rekisterinpitäjän tulee lisäksi saada suostumus rekisteröidyltä henkilötietojen käsittelyyn sähköistä suoramarkkinointia varten.
Rekisteröidyn on annettava suostumuksensa sähköiseen suoramarkkinointiin selkeästi suostumusta ilmaisevalla toimella, kuten kirjallisella, suullisella tai sähköisellä lausumalla, josta käy ilmi rekisteröidyn vapaaehtoinen, yksilöity, tietoinen ja yksiselitteinen tahdonilmaisu. Rekisteröity voi ilmaista suostumuksensa esimerkiksi rastittamalla valintaruudun internetsivustolla tai muulla tavalla, joka selkeästi osoittaa, että hän hyväksyy henkilötietojensa käsittelyn sähköistä suoramarkkinointia varten. Valmiiksi rastitettu ruutu tai vaikeneminen ei tarkoita suostumuksen antamista.
Esimerkki:
Yritys X Oy on arvioinut, että sillä on oikeutettu etu käsitellä asiakkaidensa tietoja. Yritys X haluaisi lähettää asiakkailleen sähköpostitse suoramarkkinointia sisältäviä viestejä. Tämän tehdäkseen Yritys X:n tulee pyytää asiakkaaltaan suostumus siihen, että tälle saa lähettää sähköistä suoramarkkinointia.
Katso myös:
Käsittelyperusteet
Rekisteröidyn suostumus
Sähköistä suoramarkkinointia saa kohdistaa lähtökohtaisesti vain henkilöihin, jotka ovat antaneet siihen ennalta suostumuksensa. Koska potentiaalisten asiakkaiden osalta asiakassuhdetta ei vielä ole olemassa, edellyttää sähköinen suoramarkkinointi suostumusta.
Jos potentiaalinen asiakas on yhteisö, voidaan sille lähettää sähköistä suoramarkkinointia. Yhteisöllä on oikeus kieltäytyä vastaanottamasta sähköistä suoramarkkinointia.
Katso myös:
Rekisteröidyn suostumus
Asiakkaan suostumusta ei tarvita silloin, kun asiakas on yhteisö. Rekisterinpitäjän tulee antaa yhteisölle mahdollisuus helposti ja ilman erillistä maksua kieltää yhteystietojensa käyttö jokaisen suoramarkkinointitarkoituksessa lähetetyn sähköpostiviestin, tekstiviestin, kuvaviestin, ääniviestin ja puheviestin yhteydessä. Sähköistä suoramarkkinointia harjoittavan on selkeästi tiedotettava kieltomahdollisuudesta.
Luonnolliselta henkilöltä tulee aina pyytää etukäteinen suostumus. Jos esimerkiksi työnantaja on osoittanut työntekijälleen henkilökohtaisen sähköpostiosoitteen muodossa [email protected], tätä osoitetta pidetään lähtökohtaisesti luonnollisen henkilön osoitteena ja sen käyttöön suoramarkkinoinnissa on saatava suostumus etukäteen. Jos suoramarkkinointia lähetetään yksittäiselle yhteisössä työskentelevälle työntekijälle, on markkinoitavien tuotteiden tai palveluiden liityttävä kyseisen työntekijän työtehtäviin.
Henkilön asemavaltuuden perusteella voidaan katsoa, että hän toimii yhteisössä tietyissä tehtävissä, joihin suoramarkkinoinnilla tarjottavat hyödykkeet ja palvelut olennaisesti liittyvät, ja tällöin osoitteen voidaan katsoa kuuluvan yritykselle tai muulle yhteisölle.
Yksittäisellä työntekijällä on oikeus kieltäytyä sähköisen suoramarkkinoinnin vastaanottamisesta. Rekisterinpitäjän on annettava jokaisen sähköisen suoramarkkinointiviestin yhteydessä helposti ja ilman erillistä maksua mahdollisuus vastustaa yhteystietojensa käyttöä. Rekisterinpitäjän on selkeästi tiedotettava tästä oikeudesta.
Katso myös:
Oikeus vastustaa käsittelyä
Rekisterinpitäjä voi kerätä rekisteröityjen henkilötietoja esimerkiksi arvonnan tai kilpailun yhteydessä.
Rekisterinpitäjällä on oikeus kerätä vain sellaisia henkilötietoja, jotka ovat tarpeellisia arvonnan tai kilpailun järjestämiseksi. Kerättyjä tietoja voidaan käyttää vain kyseisen arvonnan tai kilpailun järjestämiseen. Rekisterinpitäjän tulee henkilötietoja kerätessään informoida rekisteröityä muun muassa siitä, mihin tarkoitukseen henkilötietoja tullaan käyttämään ja kuinka pitkään niitä säilytetään.
Jos rekisterinpitäjä haluaa käyttää henkilötietoja, esimerkiksi sähköiseen suoramarkkinointiin, on rekisteröidyltä pyydettävä tähän suostumus erikseen. Riittävää ei siis ole, että tietojen käyttämisestä sähköiseen suoramarkkinointiin kerrotaan esimerkiksi käyttöehtojen tai arvonnan sääntöjen yhteydessä.
Rekisteröidyn on annettava suostumuksensa sähköiseen suoramarkkinointiin selkeästi suostumusta ilmaisevalla toimella, kuten kirjallisella, suullisella tai sähköisellä lausumalla, josta käy ilmi rekisteröidyn vapaaehtoinen, yksilöity, tietoinen ja yksiselitteinen tahdonilmaisu. Rekisteröity voi ilmaista suostumuksensa esimerkiksi rastittamalla valintaruudun internetsivustolla tai muulla tavalla, joka selkeästi osoittaa, että hän hyväksyy henkilötietojensa käsittelyn sähköistä suoramarkkinointia varten. Valmiiksi rastitettu ruutu tai vaikeneminen ei tarkoita suostumuksen antamista.
Jos suostumusta sähköiseen suoramarkkinointiin ei ole saatu tai sitä ei ole arvonnan tai kilpailun yhteydessä pyydetty, on rekisterinpitäjällä oikeus käyttää saamaansa yhteystietoa vain kyseiseen arvontaan tai kilpailuun liittyvissä yhteydenotoissa.
Katso myös:
Käsittelyperusteet
Rekisteröidyn suostumus
Rekisteröidyn informointi
Uutiskirjeet
Uutiskirjeen tarkkaa määritelmää ei ole säädetty laissa. Organisaatio saa lähettää esimerkiksi asiakkailleen tai jäsenilleen uutiskirjeitä, jotka sisältävät asiakasviestintää.
Asiakasviestintää on esimerkiksi sellainen viestintä, jossa asiakas saa tietoja valitsemansa palvelun tilanteesta, jatkuvuudesta tai muuttumisesta. Esimerkiksi kun autokorjaamo ilmoittaa tekstiviestillä asiakkaalleen, että auto on noudettavissa huollon jälkeen, ei tätä katsota suoramarkkinoinniksi. Samaan viestiin ei kuitenkaan saa sisällyttää esimerkiksi mainosta auton varaosista. Suoramarkkinointia sisältävän uutiskirjeen lähettämiseen tarvitaan vastaanottajan suostumus.
Markkinointiviestien hyvän tavan vastaisuutta, sopimattomuutta tai harhaanjohtavuutta arvioi Kilpailu- ja kuluttajavirasto.