Usein kysyttyä digipalveluasetuksesta (DSA)
Digipalveluasetuksen velvoitteet koskevat kaikenlaisia verkossa toimivia palveluita, joita kutsutaan asetuksessa välityspalveluiksi. Välityspalveluita ovat esimerkiksi
- siirtotoimintaa tarjoavat palvelut (esim. langattomat lähiverkot, internetin yhdysliikennepisteet)
- välimuistipalvelut (esim. sisällönjakoverkkojen tarjoaminen)
- säilytyspalvelut (esim. pilvipalvelut, verkkoisännöintipalvelut, hakukonepalvelut, sisällönjakosivustot, sosiaaliset verkostot, verkkomarkkinapaikat, sovelluskaupat, majoitus- ja matkanvaraussivustot ja muut verkkoalustat)
Digipalveluasetus asettaa välityspalveluille velvoitteita sen perusteella, minkä tyyppisestä ja kokoisesta palvelusta on kyse. Jokaisen verkossa toimivan palveluntarjoajan on itse määriteltävä, minkä tyyppistä välityspalvelutoimintaa se harjoittaa, jotta se voi noudattaa digipalveluasetuksen vaatimuksia asianmukaisesti.
Verkkoalustoja koskevia velvollisuuksia ei sovelleta pieniin ja mikroyrityksiin. Mikro- tai pienyritykset ovat yrityksiä, joiden palveluksessa on vähemmän kuin 50 työntekijää ja jonka vuosiliikevaihto tai taseen loppusumma on enintään 10 miljoonaa euroa (Euroopan komission suosituksen 2003/361/EY mukainen määritelmä).
Lue lisää:
EU:n digipalvelusäädös komission verkkosivuilla
Verkkoalustan velvollisuudet (Traficomin verkkosivuilla)
Mitä verkkoalustat ovat? (Traficomin verkkosivuilla)
Mikro- ja pienyritysten määritelmä komission suosituksessa (komission verkkosivuilla)
Kyllä. Myös kuntien ja viranomaisten verkkopalvelujen on täytettävä verkkoalustojen avoimuutta ja turvallisuutta koskevat vaatimukset.
Kuntien ja viranomaisten on itse arvioitava, minkä tyyppinen ja kokoinen välityspalvelu ne ovat, jotta ne voivat määrittää, mitkä digipalveluasetuksen velvoitteet koskevat niiden verkkopalveluja.
Kyllä, jos verkkoalustaa tarjoava yritys tai järjestö ei ole mikro- tai pienyritys.
Digipalveluasetuksen valvonta on jaettu Suomessa Traficomin, tietosuojavaltuutetun toimiston ja kuluttaja-asiamiehen kesken.
Tietosuojavaltuutettu valvoo poliittisen ja yhteiskunnallisen mainonnan tunnistettavuutta verkkoalustoilla, verkkomainonnan ja suosittelujärjestelmien läpinäkyvyyttä sekä alaikäisten suojelua verkkoalustoilla. Näistä velvollisuuksista säädetään digipalveluasetuksen 26–28 artikloissa.
Pääasiassa digipalveluasetuksen noudattamista valvoo Suomessa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom. Traficom valvoo esimerkiksi laittoman sisällön ilmoittamiskanaviin liittyviä velvollisuuksia.
Kuluttaja-asiamies puolestaan valvoo yritysten kuluttajille kohdistamaa mainontaa, kaupallisen mainonnan tunnistettavuutta ja elinkeinonharjoittajien tunnistettavuutta verkon markkinapaikoilla. Lisäksi kuluttaja-asiamies valvoo, ettei verkkoalustoja suunnitella harhauttavalla tai manipuloivalla tavalla.
Erittäin suuria verkkoalustoja ja hakukoneita valvoo Euroopan komissio.
Lue lisää:
Tietoa digipalveluasetuksesta ja tietosuojavaltuutetun toimivallasta verkkosivuillamme
Verkkoalustan käyttäjille on kerrottava selkeästi, jos heille näkyvä sisältö tai mainonta perustuu suositteluun. Käyttäjän on saatava tieto siitä, miten käytössä olevat suosittelujärjestelmät vaikuttavat tapaan, jolla sisältöä tai mainontaa heille näytetään. Lisäksi käyttäjille on kerrottava, miten he voivat vaikuttaa sisällön tai mainonnan näkymiseen.
Verkkoalustan on kerrottava käyttöehdoissaan tärkeimmistä suosittelujärjestelmien kriteereistä ja muuttujista, joihin käyttäjille suositeltava sisältö perustuu. Käyttöehdoissa on myös kerrottava, voiko näitä parametreja muuttaa ja miten käyttäjä voi vaikuttaa niihin.
Jos verkkoalustalla esitetään mainontaa, käyttäjälle on kerrottava suoraan esitettävien mainosten yhteydessä tiedot mainonnassa käytettävistä parametreista ja tieto siitä, voiko käyttäjä muuttaa parametreja.
Verkkoalustan tarjoajan on kerrottava käyttöehdoissaan suosittelujärjestelmien parametreista vähintään
- tärkeimmät kriteerit ja muuttujat, joiden perusteella sisältöjä suositellaan käyttäjille
- parametrien keskinäinen tärkeys sisältöjen näkymisessä
Jos käyttäjälle suositellaan sisältöjä verkkoalustalla (esim. verkkosivulla tai sovelluksessa) useamman kuin yhden kriteerin tai parametrin perusteella, verkkoalustalla on oltava käytössä toiminto, jolla käyttäjä voi muuttaa suositeltavien sisältöjen järjestyksen logiikkaa. Tätä toiminnallisuutta on voitava käyttää verkkoalustalla helposti suoraan siinä osiossa, jossa käyttäjälle suositellaan sisältöjä.
Suosittelujärjestelmien avoimuusvelvoitteet koskevat kaikkia digipalveluasetuksen soveltamisen piirissä olevia verkkoalustoja riippumatta niiden maksullisuudesta.
Kyllä. Lähtökohtana kaikessa mainonnassa on, että mainonnan on oltava tunnistettavaa, eikä kaupallisia viestejä saa piilottaa osaksi muuta viestintää. Pääasiassa mainonnan tunnistettavuuden vaatimuksia valvoo kuluttaja-asiamies.
Digipalveluasetus edellyttää, että verkkoalustoilla turvataan alaikäisten käyttäjien yksityisyys ja turvallisuus. Alaikäisten suojelu on huomioitava jo verkkoalustojen suunnitteluvaiheessa. Alaikäiset käyttäjät voidaan huomioida verkkoalustan suunnittelussa esimerkiksi oletusarvoisten yksityisyysasetusten kautta, rajoittamalla alaikäisten pääsyä haitallisiin sisältöihin tai tarjoamalla alaikäisen huoltajalle lapsilukkotoimintoja.
Voit ilmoittaa havaitsemastasi sisällöstä tai epäkohdasta suoraan palveluntarjoajalle, kuten verkkoalustalle. Palveluntarjoajilla on velvollisuus tarjota kanava, jolla kuka tahansa voi helposti ilmoittaa palvelussa kohtaamastaan laittomasta tai käyttöehtojen vastaisesta sisällöstä.
Palvelun käyttäjällä on myös oikeus saada tieto siitä, millaisen päätöksen palveluntarjoaja tekee ilmoituksen pohjalta. Päätökseen voi halutessaan hakea muutosta. Tätä varten palveluntarjoajalla oltava käytössä tehokas ja maksuton sisäinen valitustenkäsittelyjärjestelmä.
Viranomaiset valvovat, että palveluntarjoajien menettelyt ovat lainmukaisia. Ongelmatilanteissa käyttäjä voi tehdä ilmoituksen viranomaiselle, jos hän on ensin selvittänyt asiaa palveluntarjoajan kanssa.
Lue lisää:
Verkkoalustan käyttäjän oikeudet ja velvollisuudet (Traficomin sivuilla)
Ilmoita ensin havaitsemastasi epäkohdasta suoraan palveluntarjoajalle, kuten verkkoalustan ylläpitäjälle.
Tietosuojavaltuutetun toimisto valvoo palveluntarjoajien velvollisuuksia, jotka koskevat yhteiskunnallisen ja poliittisen mainonnan tunnistettavuutta, suosittelujärjestelmien avoimuutta ja alaikäisten suojelua verkossa. Voit olla yhteydessä tietosuojavaltuutettuun, jos mainontaa kohdistetaan hyödyntämällä arkaluonteisia henkilötietoja tai alaikäisen henkilötietoja, jos poliittisen mainonnan tunnistettavuudessa on puutteita tai jos verkkoalustan tarjoaja ei huolehdi lasten yksityisyydestä ja turvallisuudesta palvelussaan.
Kuluttaja-asiamieheen voit olla yhteydessä asioissa, jotka koskevat yritysten kuluttajille suuntaamaa mainontaa ja kaupallisen mainonnan tunnistettavuutta.