Oikeus saada tutustua tietoihin

Rekisteröidyllä on oikeus saada rekisterinpitäjältä vahvistus siitä, käsitteleekö tämä häntä koskevia henkilötietoja. Näin rekisteröidyllä on mahdollisuus arvioida ja varmistaa käsittelyn lainmukaisuus.

Jos rekisteröidyn tietoja käsitellään, rekisterinpitäjän on toimitettava hänelle jäljennös käsiteltävistä henkilötiedoista. Jos rekisteröity esittää pyynnön sähköisesti, tiedot on toimitettava yleisesti käytetyssä sähköisessä muodossa, paitsi jos rekisteröity toisin pyytää.

Rekisteröidyllä on oikeus saada seuraavat tiedot:

  • käsitelläänkö hänen henkilötietojaan vai ei
  • käsittelyn tarkoitukset
  • käsiteltävät henkilötietoryhmät
  • vastaanottajat tai vastaanottajaryhmät, erityisesti kolmansissa maissa olevat vastaanottajat tai kansainväliset organisaatiot, joille henkilötietoja on luovutettu tai on tarkoitus luovuttaa
  • suojatoimet, jos henkilötietoja siirretään kolmanteen maahan tai kansainväliselle järjestölle
  • henkilötietojen suunniteltu säilytysaika tai jos se ei ole mahdollista, säilytysajan määrittämiskriteerit
  • rekisteröidyn oikeus pyytää rekisterinpitäjältä häntä itseään koskevien henkilötietojen oikaisemista tai poistamista tai henkilötietojen käsittelyn rajoittamista sekä oikeus vastustaa tällaista käsittelyä
  • oikeus tehdä valitus valvontaviranomaiselle
  • jos henkilötietoja ei kerätä rekisteröidyltä, kaikki tietojen alkuperästä käytettävissä olevat tiedot
  • automaattisen päätöksenteon (ml. profilointi) mahdollinen käyttö, merkitykselliset tiedot käsittelyyn liittyvästä logiikasta, kyseisen käsittelyn merkittävyys ja mahdolliset seuraukset rekisteröidylle.

Henkilölle on annettava tiedot juuri hänen henkilötietojensa käsittelystä. Rekisterinpitäjän on siis tarvittaessa koostettava rekisteröidylle annettavat tiedot tapauskohtaisesti. Pelkkä viittaus tietosuojaselosteeseen ei kaikissa tapauksissa riitä.

Rekisteröidylle tulee antaa esimerkiksi täsmälliset tiedot hänen henkilötietojensa käsittelyn tarkoituksista ja vastaanottajista tai vastaanottajaryhmistä. Rekisterinpitäjän on rekisteröidyn pyynnöstä nimettävä todelliset tietojen vastaanottajat, ellei vastaanottajien yksilöiminen ole mahdotonta.

Kuinka nopeasti rekisteröidyn pyyntöön on vastattava?

Rekisterinpitäjän täytyy vastata rekisteröidylle ilman aiheetonta viivytystä, joka tapauksessa kuukauden kuluessa pyynnön vastaanottamisesta. Vastauksessa rekisterinpitäjä kertoo toimenpiteistä, joihin se on pyynnön vuoksi ryhtynyt.

Jos pyyntöjä on monta tai ne ovat monimutkaisia, rekisterinpitäjä voi ilmoittaa vastauksessaan, että se tarvitsee niiden käsittelyyn enemmän aikaa. Tällöin määräaikaa voidaan jatkaa enintään kahdella kuukaudella. Määräajan jatkaminen on perusteltava.

Jos rekisterinpitäjä kieltäytyy rekisteröidyn pyynnöstä, sen on ilmoitettava siitä rekisteröidylle viimeistään kuukauden kuluessa pyynnön vastaanottamisesta. Kieltäytyminen on perusteltava. Rekisterinpitäjän on myös kerrottava rekisteröidylle mahdollisuudesta tehdä valitus valvontaviranomaiselle sekä käyttää muita oikeussuojakeinoja.

Voiko pyynnöstä kieltäytyä?

Rekisteröidyn oikeuden toteuttaminen on pääsääntö. Oikeutta tutustua tietoihin voidaan rajoittaa vain lakiin perustuvasta syystä.

Jos rekisterinpitäjä kieltäytyy rekisteröidyn pyynnöstä, sillä on oltava kieltäytymiselle lainmukainen peruste. Kieltäytymisperusteista säädetään yleisen tietosuoja-asetuksen 12 artiklassa, 15 artiklan 4 kohdassa sekä tietosuojalain 31 ja 34 pykälissä. Rekisteröity voi saattaa asian tietosuojavaltuutetun käsiteltäväksi.

Rekisterinpitäjä voi kieltäytyä rekisteröidyn pyynnöstä näissä tilanteissa:

  • Oikeus saada jäljennös tiedoista vaikuttaisi haitallisesti muiden oikeuksiin ja vapauksiin.
  • Rekisteröidyn pyynnöt ovat ilmeisen perusteettomia tai kohtuuttomia, erityisesti jos niitä esitetään toistuvasti.
    • Rekisterinpitäjän on osoitettava pyynnön ilmeinen perusteettomuus tai kohtuuttomuus.
    • Vaihtoehtoisesti rekisterinpitäjä voi periä pyynnön toteuttamisesta kohtuullisen maksun.
  • Tiedon antaminen saattaisi vahingoittaa kansallista turvallisuutta, puolustusta tai yleistä järjestystä ja turvallisuutta tai haitata rikosten ehkäisemistä tai selvittämistä.
  • Tiedon antamisesta saattaisi aiheutua vakavaa vaaraa rekisteröidyn terveydelle tai hoidolle tai rekisteröidyn tai jonkun muun oikeuksille.
  • Henkilötietoja käytetään valvonta- ja tarkastustehtävissä ja tiedon antamatta jättäminen on välttämätöntä Suomen tai Euroopan unionin tärkeän taloudellisen tai rahoituksellisen edun turvaamiseksi.

Oikeudesta saada tutustua tietoihin voi lisäksi tietyin edellytyksin poiketa tieteellisen tai historiallisen tutkimuksen tai tilastoinnin yhteydessä.

Jos kieltäytymisperuste koskee vain osaa tiedoista, on rekisteröidyllä oikeus saada tietää muut häntä koskevat tiedot.

Jos rekisterinpitäjä kieltäytyy rekisteröidyn pyynnöstä, sen on ilmoitettava siitä rekisteröidylle viimeistään kuukauden kuluessa pyynnön vastaanottamisesta. Rekisteröidylle on kerrottava kieltäytymisen syyt, ellei se vaaranna kieltäytymisen tarkoitusta. Rekisterinpitäjän on myös kerrottava rekisteröidylle tämän mahdollisuudesta tehdä valitus valvontaviranomaiselle sekä käyttää muita oikeussuojakeinoja.

Jos oikeuden toteuttamisesta kieltäydytään, pyydetyt tiedot on annettava tietosuojavaltuutetulle rekisteröidyn pyynnöstä.

Millä tavalla rekisteröidyn tulee esittää pyyntö saada tutustua tietoihin?

Tietosuoja-asetuksessa ei ole muotovaatimuksia tietojen tarkastuspyynnöille. Tietosuoja-asetus ei kiellä pyynnön esittämistä myöskään suullisesti.

Rekisterinpitäjien tulisi tarjota mahdollisimman asianmukaiset ja käyttäjäystävälliset yhteydenottokanavat pyyntöjä varten.

Pyyntöjen esittämiseen ei voi vaatia vain tietyn yhteydenottokanavan, kuten lomakkeen käyttämistä. Rekisterinpitäjä ei siis pääsääntöisesti voi kieltäytyä käsittelemästä pyyntöä, vaikka se olisi tehty muun kuin ensisijaisen yhteydenottokanavan kautta. Tällöin rekisterinpitäjän tulee arvioida, onko rekisteröidyn henkilöllisyys tarve vahvistaa esimerkiksi lisäkysymyksillä. Pyynnön käsittelystä voi kieltäytyä vain, jos pyynnön tekijän henkilöllisyyttä ei saada vahvistettua yrityksistä huolimatta.

Missä muodossa tiedot tulee antaa rekisteröidylle?

Rekisteröidyllä on oikeus tutustua kaikkiin itseään koskeviin henkilötietoihin tiedon muodosta riippumatta. Hänellä on lähtökohtaisesti oikeus saada tutustua myös muihin kuin tekstimuodossa oleviin tietoihin, kuten terveydenhuollon röntgen- tai magneettikuviin, puhelutallenteeseen tai valvontakameratallenteeseen.

Tiedot on toimitettava yleisesti saatavilla olevassa muodossa ja niiden on vastattava tietoja, joita rekisterinpitäjä tosiasiassa rekisteröidystä käsittelee.

Rekisteröidyllä on oikeus saada jäljennös itseään koskevista tiedoista, jotta hänellä mahdollisuus palata saamiinsa tietoihin jälkikäteen. Tämä tarkoittaa, että esimerkiksi tallenteen katselu- tai kuuntelumahdollisuus rekisterinpitäjän toimipisteessä ei voi olla ainoa tarkastusoikeuden toteuttamisen tapa.

Voiko rekisteröidyltä periä maksun?

Oikeuden käyttäminen on lähtökohtaisesti maksutonta. Rekisterinpitäjä voi kuitenkin periä rekisteröidyltä kohtuullisen, pyyntöön vastaamisesta aiheutuvien hallinnollisten kustannusten mukaisen maksun, jos tämä pyytää tiedoista useampia jäljennöksiä.

Rekisterinpitäjä voi periä pyynnön toteuttamisesta kohtuullisen maksun myös silloin, jos rekisteröidyn pyyntö on ilmeisen perusteeton tai kohtuuton. Vaihtoehtoisesti rekisterinpitäjä voi kieltäytyä pyynnöstä.

Pyyntöjä voidaan pitää ilmeisen perusteettomina tai kohtuuttomina erityisesti, jos niitä esitetään toistuvasti. Rekisterinpitäjän on osoitettava pyynnön ilmeinen perusteettomuus tai kohtuuttomuus.

Mahdollisen maksun määrittämisessä on otettava huomioon tietojen tai viestien toimittamisesta tai pyydetyn toimenpiteen toteuttamisesta aiheutuvat hallinnolliset kustannukset.

Rekisteröidyn henkilöllisyyden vahvistaminen

Rekisterinpitäjän on pystyttävä vahvistamaan tietosuojaoikeuksiaan käyttävän rekisteröidyn henkilöllisyys. Jos rekisterinpitäjällä on perusteltu syy epäillä pyynnön esittäjän henkilöllisyyttä, se voi pyytää tätä toimittamaan lisätietoja henkilöllisyyden vahvistamiseksi.

Tietosuoja-asetus ei sisällä säännöksiä siitä, miten rekisteröidyn henkilöllisyys on vahvistettava. Henkilöllisyyden vahvistamisessa on noudatettava tietojen minimoinnin periaatetta, eikä henkilöllisyyden vahvistamista varten lähtökohtaisesti saa kerätä enempää tietoja kuin rekisterinpitäjällä on jo hallussaan.

Jos rekisterinpitäjä ei pysty tunnistamaan rekisteröityä, sen on mahdollisuuksien mukaan ilmoitettava asiasta tälle.

Jos rekisterinpitäjä kieltäytyy rekisteröidyn pyynnöstä siksi, ettei tätä pystytä tunnistamaan, rekisterinpitäjän täytyy osoittaa, ettei se pysty vahvistamaan rekisteröidyn henkilöllisyyttä.

Jos rekisteröityä ei voida tunnistaa, hän ei voi käyttää oikeuttaan

  • saada tutustua tietoihin
  • oikaista tietoja
  • poistaa tiedot
  • rajoittaa tietojen käsittelyä
  • siirtää tiedot järjestelmästä toiseen.

Milloin henkilöllisyyttä ei tarvitse vahvistaa?

Henkilötietoja saa säilyttää sellaisessa muodossa, josta rekisteröity on tunnistettavissa, ainoastaan niin kauan kuin käsittelyn tarkoitusta varten on tarpeen.

Jos rekisteröidyn tunnistamisen mahdollistavat henkilötiedot eivät ole tarpeellisia henkilötietojen käsittelyn tarkoituksen kannalta, tietosuoja-asetus ei velvoita rekisterinpitäjiä säilyttämään, hankkimaan tai käsittelemään tällaisia lisätietoja pelkästään tietosuoja-asetuksen noudattamiseksi.