Huomioi tietosuojasäännökset alue- ja kuntavaalien kampanjoinnissa

Julkaisuajankohta 14.3.2025 9.45
Tyyppi:Tiedote

Puolueiden, ehdokkaiden ja heidän tukiryhmiensä on noudatettava tietosuojasäännöksiä ja muita lakisääteisiä velvoitteita vaalityössä. Läpinäkyvyys ja ihmisten perusoikeuksien turvaaminen ovat avainasemassa myös, kun poliittista mainontaa kohdennetaan sosiaalisessa mediassa henkilötietojen perusteella.

Vaalityöhön kuuluu yleensä aina ihmisten henkilötietojen käsittelyä. Henkilötietoja voidaan hyödyntää esimerkiksi vaalimainonnassa, kun tavoitellaan äänestäjiä tai jäseniä.

Vaalimainonta on osa demokratiaa, avointa tiedonvälitystä ja ihmisten mahdollisuutta osallistua ja vaikuttaa yhteiskunnalliseen päätöksentekoon. Vaalimainonnan on kuitenkin oltava avointa ja henkilötietojen käsittelyn on oltava läpinäkyvää.

Olemme laatineet muistilistan tietosuojan huomioimiseksi alue- ja kuntavaalien kampanjoinnissa. Listassa kerrotaan esimerkiksi tietosuojan perussäännöistä ja siitä, mitä on huomioitava, kun mainontaa kohdennetaan sosiaalisessa mediassa.

Tietosuojavaltuutetun toimiston muistilista vaalikampanjointiin

Ihmisten perusoikeudet on turvattava kohdennetussa poliittisessa mainonnassa

Nykypäivänä vaalikampanjointi tapahtuu usein verkossa. Poliittisten viestien kohdentaminen halutulle kohderyhmälle perustuu usein esimerkiksi ikään, sukupuoleen ja asuinpaikkaan. Yhä enemmän hyödynnetään myös yksityiskohtaisempia henkilötietoja, kuten tietoja ihmisten verkkokäyttäytymisestä, kiinnostuksenkohteista ja arvoista.

Profilointi ja kohdennettu poliittinen mainonta voivat aiheuttaa vakavia riskejä yksityisyyden suojalle, muille perusoikeuksille ja demokratian perusrakenteille, jos tietosuojasäännöksiä ja muita velvoitteita ei noudateta. EU:n digipalveluasetus kieltää mainonnan kohdentamisen verkkoalustoilla käyttäjien arkaluonteisten henkilötietojen, kuten poliittisten mielipiteiden, uskonnon tai etnisyyden perusteella.

Poliittisista mainoksista on käytävä selvästi ilmi mainoksen rahoittaja ja se, että kyseessä on mainos. Verkkoalustan käyttäjällä on oikeus saada tietää, millä perusteilla mainos on kohdistettu hänelle.

Ihmisten tulisi myös voida aidosti valita, käytetäänkö heidän henkilötietojaan mainosten kohdentamiseen. Sosiaalisen median käyttäjät voivat pyrkiä rajoittamaan kohdentamista muuttamalla käyttäjätiliensä asetuksia ja harkitsemalla, millaisia tietoja he jakavat itsestään palveluissa.

Avoimuuden lisäämiseksi puolueiden ja ehdokkaiden tulisi myös kertoa tietosuojaselosteissaan, miten ne käsittelevät henkilötietoja mainonnan kohdentamiseen sosiaalisessa mediassa.

EU-lainsäädäntöuudistus poliittisesta mainonnasta voimaan syksyllä

Uutta EU-asetusta poliittisen mainonnan avoimuudesta ja kohdentamisesta aletaan soveltaa lokakuussa 2025. Asetus pyrkii lisäämään poliittisen mainonnan läpinäkyvyyttä ja rajoittamaan mainonnan kohdentamista ihmisille poliittisiin tarkoituksiin. Uudistuksella torjutaan myös disinformaatiota ja ulkomaista vaaleihin vaikuttamista. Samalla varmistetaan, että mainonnan kohdentamisessa ei loukata henkilötietojen suojaa.

Uudet velvoitteet täydentävät digipalveluasetusta ja tulevat koskemaan poliittisen mainonnan rahoittajia ja palveluntarjoajia, kuten julkaisijoita. Poliittiset mainokset esimerkiksi velvoitetaan merkitsemään selkeästi, ja mainonnan kohteille on annettava tietoa mainoksen rahoittajista sekä kohdentamisen taustalla olevista tekniikoista.

Lisätietoja:

Usein kysyttyä vaaleista tietosuojavaltuutetun toimiston verkkosivuilla

Tietosuojavaltuutettu Anu Taluksen blogi: Tietosuoja turvaa demokraattista yhteiskuntaa informaatiovaikuttamisen, poliittisen mainonnan ja algoritmien ajassa (28.1.2025)