Tänk på dataskyddsföreskrifterna i valkampanjen för välfärdsområdes- och kommunalvalet
Partier, kandidater och deras stödtrupper ska iaktta dataskyddsföreskrifterna och andra lagstadgade skyldigheter i valarbetet. Transparens och tryggande av människors grundläggande rättigheter har en nyckelroll när man riktar politisk reklam i sociala medier utifrån personuppgifter.
I valarbete ingår i regel alltid behandling av personuppgifter. Personuppgifter kan användas exempelvis för valreklam när man vill nå väljare eller medlemmar.
Valreklam är en del av demokratin, öppen informationsförmedling och människors möjlighet att delta och påverka det samhälleliga beslutsfattandet. Valreklamen måste ändå vara öppen och behandlingen av personuppgifter ska vara transparent.
Vi har gjort en lathund för hur man tar hänsyn till dataskyddet i kampanjer inför välfärdsområdes- och kommunalvalet. Den berättar om grundläggande regler för dataskydd och vad man ska tänka på när man riktar reklam i sociala medier.
Dataombudsmannens byrås lathund för valarbete
Människors grundläggande rättigheter måste tryggas när man riktar politisk reklam
Valkampanjer förs numera ofta på nätet. Politiska budskap riktas ofta till önskade målgrupper utifrån exempelvis ålder, kön och bostadsort. Allt oftare används också mer detaljerade personuppgifter, såsom information om människors beteende på nätet, intressen och värderingar.
Profilering och riktad politisk reklam kan medföra allvarliga risker för integritetsskyddet, andra grundläggande rättigheter och demokratins grundläggande strukturer, om dataskyddsföreskrifter och andra skyldigheter inte följs. EU:s förordning om digitala tjänster förbjuder riktande av reklam på digitala plattformar utifrån känsliga personuppgifter om användare, såsom politiska åsikter, religion eller etnicitet.
I politisk reklam ska det framgå tydligt vem som har betalat för reklamen och att det är fråga om reklam. Den som använder en nätplattform har rätt att få veta på vilka grunder reklam har riktats till hen.
Människor måste också genuint kunna välja om deras personuppgifter ska användas för att rikta reklam. Användare av sociala medier kan försöka begränsa riktandet genom att ändra inställningarna för sitt användarkonto och överväga hurdana uppgifter om sig själva de delar i tjänsterna.
För att öka öppenheten ska partierna och kandidaterna också berätta i sina dataskyddsbeskrivningar hur de behandlar personuppgifter för att rikta reklam i sociala medier.
En reform av EU-lagstiftningen om politisk reklam träder i kraft i höst
En ny EU-förordning om öppenhet i politisk reklam och riktande av den börjar tillämpas i oktober 2025. Förordningen strävar efter att göra politisk reklam mer transparent och begränsa riktandet av reklam till människor för politiska syften. Genom reformen bekämpas också desinformation och utländsk valpåverkan. Samtidigt säkerställer man att riktande av reklam inte kränker skyddet av personuppgifter.
De nya skyldigheterna kompletterar förordningen om digitala tjänster och kommer att gälla aktörer som finansierar politisk reklam och serviceproducenter såsom utgivare. Politisk reklam måste exempelvis märkas tydligt, och de som reklamen riktas till ska ges information om vem som finansierat den och vilken teknik som använts för att rikta den.
Mer information:
Vanliga frågor om valet finns på dataombudsmannens byrås webbplats
Dataombudsman Anu Talus blogg: på finska: Tietosuoja turvaa demokraattista yhteiskuntaa informaatiovaikuttamisen, poliittisen mainonnan ja algoritmien ajassa (28.1.2025)