Mahdollisuus saada kuitti pysäköintimaksusta ainoastaan tekstiviestitse vikatilanteissa ei ollut tietojen minimointivaatimuksen mukaista
Pysäköintiyhtiön maksuautomaateissa on teknisen vian sattuessa ollut mahdollista valita ainoastaan tekstiviestikuitti, jonka saaminen on edellyttänyt puhelinnumeron antamista. Tietosuojavaltuutettu katsoo, että yhtiö ei ole noudattanut yleisen tietosuoja-asetuksen säännöksiä tilanteissa, joissa teknisen vian vuoksi tekstiviestikuitti on käytännössä ollut ainoa tarjottu vaihtoehto.
Kantelija kertoi tietosuojavaltuutetun toimistolle, ettei pysäköintiautomaattimaksusta ei ole tarjottu vaihtoehdoksi lainkaan paperikuittia.
Pysäköintiyhtiö puolestaan kertoi, että asiakkaalle tarjotaan maksun yhteydessä mahdollisuus valita joko paperi- tai tekstiviestikuitti. Saadakseen pysäköintiautomaatilla tehdystä maksusta kuitin tekstiviestitse asiakkaan on annettava matkapuhelinnumeronsa. Puhelinnumerotietoa pyydetään yhtiön mukaan vain silloin, kun asiakas haluaa tekstiviestikuitin, eikä tietoa käsitellä muihin tarkoituksiin.
Asiassa esitettyjen eriävien näkemysten vuoksi tietosuojavaltuutetun toimisto järjesti hallintolain mukaisen katselmuksen, jossa se tutustui yhden pysäköintiautomaatin toimintaan paikan päällä. Katselmuksessa havaittiin, että asiakkaalla on mahdollisuus saada pysäköintiautomaatista kuitti joko tekstiviestitse tai paperilla. Jos kuitenkin esimerkiksi laitteen tulostimessa on tekninen vika, automaatti ei tarjoa asiakkaalle lainkaan vaihtoehdoksi paperikuittia, ja tekstiviestikuitti jää ainoaksi vaihtoehdoksi. Vikatilanteissa asiakkaille on tämän vuoksi voinut syntyä käsitys, että tekstiviestikuitti on ainoa mahdollinen vaihtoehto.
Pysäköintiyhtiön mukaan asiakas voi tällaisissa tilanteissa pyytää paperisen kuitin jälkeenpäin asiakaspalvelusta. Tästä mahdollisuudesta ei kuitenkaan ole kerrottu erikseen.
Puhelinnumeroiden käsittely ei ollut välttämätöntä
Tietosuojavaltuutettu toteaa, että pysäköintiyhtiö ei ole noudattanut yleisen tietosuoja-asetuksen mukaista tietojen minimoinnin periaatetta tai sisäänrakennetun ja oletusarvoisen tietosuojan vaatimuksia tilanteissa, joissa asiakkaan valittavaksi on jäänyt ainoastaan tekstiviestikuittimahdollisuus.
Vikatilanteissa asiakasta on käytännössä vaadittu antamaan puhelinnumerotietonsa. Koska puhelinnumerotiedon käsittely ei kuitenkaan ole ollut välttämätöntä, sitä ei olisi tullut vaatia asiakkailta, jotka ovat halunneet kuitin paperisena. Tietosuojavaltuutettu määräsi pysäköintiyhtiön muuttamaan käytäntönsä kuitin toimittamisessa tietosuoja-asetuksen mukaiseksi.
Päätös ei ole lainvoimainen.
Tietosuojavaltuutetun päätös Finlexissä
Lisätietoja:
Tietosuojavaltuutettu Anu Talus, anu.talus(at)om.fi, puh. 029 566 6766