Täydensimme usein kysyttyjä kysymyksiä terveydenhuollosta: ohjeita tietojen tarkastamiseen, oikaisemiseen, poistamiseen ja luovuttamiseen
Olemme täydentäneet ja päivittäneet verkkosivuillemme koottuja vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin terveydenhuollosta. Vastaukset tarjoavat tietoa sekä yksityishenkilöille että organisaatioille. Täsmensimme muun muassa toimintaohjeita tilanteisiin, joissa asiakas tai potilas haluaa tarkastaa häntä koskevat tiedot tai pyytää niiden oikaisemista tai poistamista. Päivitettyä ohjeistusta annetaan myös tietojen luovuttamisesta.
Usein kysytyissä kysymyksissä ohjeistetaan, miten ja milloin asiakas tai potilas voi käyttää tietosuojaoikeuksiaan sosiaali- ja terveydenhuollossa.
Vastauksiin on koottu tietoa muun muassa siitä, voiko virheellisen diagnoosin oikaista ja mitä tehdä, jos epäilee että omia potilastietoja on katsottu ilman perustetta. Uudessa vastauksessa annetaan toimintaohjeita tilanteeseen, jossa potilas haluaa kieltää terveydenhuollon yhteydenoton tieteellisen tutkimuslöydöksen vuoksi.
Terveydenhuollon toimijoille ja potilaille annetaan myös tietoa muun muassa siitä, milloin potilastietoja saa luovuttaa, ja täsmennetään, mitä tietojen luovuttamisella tarkoitetaan. Tietojen luovuttamisen täytyy perustua lakiin tai potilaan antamaan suostumukseen.
Lisäksi ohjeistetaan alkuperäisten potilasasiakirjamerkintöjen säilyttämisestä. Vastauksissa kerrotaan, että ennen kuin merkintöjä voidaan poistaa, on arvioitava, tarvitaanko niitä potilaan hoidon järjestämiseen, suunnitteluun, toteuttamiseen, seurantaan tai valvontaan. Siksi tietosuojavaltuutetun toimisto katsoo, että myös alkuperäiset merkinnät on usein tarpeen säilyttää valvontatarkoituksiin.
Vastauksissa muistutetaan, että potilaalta ei lähtökohtaisesti saa periä maksua, kun hän pyytää saada kuvantamistutkimustensa kuvat, vaan hänellä on oikeus tutustua potilastietoihinsa maksutta.
Kysymyksiä ja vastauksia verkkosivuilla päivitetään tarpeen mukaan. Sisältö on myöhemmin saatavilla myös ruotsiksi ja englanniksi.
Lisätietoja: