Vi kompletterade vanliga frågor om hälso- och sjukvården: anvisningar för granskning, korrigering, avlägsnande och utlämnande av uppgifter
Vi har kompletterat och uppdaterat svaren på vanliga frågor om hälso- och sjukvården på vår webbplats. Svaren ger information till både privatpersoner och organisationer. Vi preciserade bland annat anvisningarna för situationer där en klient eller patient vill granska uppgifterna om honom eller henne eller begära att de korrigeras eller avlägsnas. Uppdaterade anvisningar ges också om utlämnande av uppgifter.
I de vanliga frågorna finns anvisningar om hur och när patienten kan utnyttja sina dataskyddsrättigheter inom hälsovården. I svaren finns bland annat information om huruvida en felaktig diagnos kan korrigeras och vad man kan göra om man misstänker att någon har tittat på ens egna patientuppgifter utan grund. I det nya svaret ges anvisningar för situationer där patienten vill förbjuda att hälso- och sjukvården tar kontakt på grund av ett vetenskapligt undersökningsfynd.
Aktörerna inom hälso- och sjukvården och patienterna får också information om bland annat när patientuppgifter får lämnas ut och det preciseras vad som avses med utlämnande av uppgifter. Utlämnandet av uppgifter ska grunda sig på lag eller patientens samtycke.
Dessutom ges anvisningar om förvaringen av de ursprungliga journalanteckningarna. I svaren ges information om att innan anteckningarna kan avlägsnas ska man bedöma om de behövs för att ordna, planera, genomföra, följa upp eller övervaka vården av patienten. Därför anser dataombudsmannens byrå att även de ursprungliga anteckningarna ofta behöver förvaras för övervakningsändamål.
I svaren påminns dessutom om att man i regel inte får ta ut en avgift av en patient när patienten ber om bilder från sina bilddiagnostiska undersökningar, utan patienteten har rätt att avgiftsfritt bekanta sig med sina patientuppgifter.
Frågorna och svaren på webbplatsen uppdateras enligt behov.
Mer information: