Hyppää sisältöön

Tietosuojavaltuutettu selvittää S-Pankin järjestelmähäiriötä – S-Pankki on ilmoittanut olleensa yhteydessä tietoturvaloukkauksen kohteeksi joutuneisiin asiakkaisiin

Julkaisuajankohta 15.9.2022 15.00
Tiedote

S-Pankki on tiedottanut verkkopankkitunnuksilla tunnistautumisessa esiintyneestä järjestelmähäiriöstä. Tietosuojavaltuutettu selvittää tapahtunutta henkilötietoja koskenutta tietoturvaloukkausta. Tietosuojavaltuutetun toimisto tutkii muun muassa, onko tietojen suojaamisesta huolehdittu asianmukaisesti ja miten S-Pankki on reagoinut tietoturvaloukkaukseen. S-Pankki on tehnyt henkilötietojen tietoturvaloukkausta koskevan ilmoituksen tietosuojavaltuutetun toimistolle sekä tutkintapyynnön poliisille.

S-Pankin verkkopankkitunnuksilla tunnistautumisessa esiintyi järjestelmähäiriö 20.4.–5.8.2022. Pieni osa S-Pankin asiakkaista pystyi tietyissä tilanteissa kirjautumaan S-Pankin verkkopankkiin toisen asiakkaan tunnuksilla. Tietoturvaloukkauksen kohteeksi joutui S-Pankin ilmoituksen mukaan muutama sata asiakasta. Tapaukseen liittyy väärinkäytöksiä, kuten luvattomia maksuja ja kirjautumista kolmansien osapuolten verkkopalveluihin.

”Tutkimme tapahtunutta henkilötietojen tietoturvaloukkausta ja selvitämme muun muassa, miten S-Pankki on huolehtinut tietojen suojaamisesta sekä reagoinut tietoturvaloukkaukseen”, tietosuojavaltuutettu Anu Talus kertoo.

Neuvoja tietoturvaloukkauksen kohteeksi joutuneille

S-Pankki on kertonut olleensa yhteydessä asiakkaisiin, jotka joutuivat tietoturvaloukkauksen kohteeksi. S-Pankin asiakkaat voivat olla yhteydessä S-Pankin asiakaspalveluun, jos epäilevät olleensa tietoturvaloukkauksen kohteena.

Jos jouduit tietoturvaloukkauksen kohteeksi, tarkista ensin, mitä tietoja sinusta on voinut joutua ulkopuolisille. Voit kysyä lisätietoja S-Pankilta. Kiinnitä huomiota ainakin tilitapahtumiin. Jos tilillä on tapahtumia, joita et ole itse tehnyt, ilmoita asiasta pankille. Myös esimerkiksi Oma luottokielto -merkinnän tekemistä voi tapauksesta riippuen olla syytä harkita. Lisää ohjeita löydät seuraavilta verkkosivuilta:

S-Pankki on ilmoittanut korjanneensa järjestelmähäiriön ja tehneensä tutkintapyynnön poliisille. S-Pankki on myös kertonut korvaavansa asiakkailleen kaikki häiriöstä johtuneet välittömät taloudelliset vahingot.

Voit tarvittaessa pyytää tukea ja keskusteluapua esimerkiksi Rikosuhripäivystyksestä tai Mieli ry:n kriisipuhelimesta.

S-Pankin tiedote: S-Pankin tunnistautumisessa järjestelmähäiriö kesällä – tilanne on korjattu ja kaikkiin asiakkaisiin, joita häiriö koski, on oltu yhteydessä (13.9.)

Poliisin uutinen: Poliisi tutkii petosten sarjaa, jossa S-pankin asiakkaiden tileiltä tehtiin oikeudettomia tilisiirtoja (14.9.)

Lisätietoja medialle:

tietosuojavaltuutettu Anu Talus, anu.talus(at)om.fi, puh. 029 566 6766

Sivun alkuun