Tietosuojavaltuutettu: verkkopalveluun ohjaaminen ei täyttänyt vaatimusta suoramarkkinoinnin vastustamisen vaivattomuudesta
Tietosuojavaltuutettu on määrännyt telealan yhtiön huolehtimaan siitä, että sähköisten suoramarkkinointiviestien vastaanottajille annetaan viestien yhteydessä mahdollisuus kieltää helposti yhteystietojensa käyttö suoramarkkinointitarkoituksiin.
Yhtiön palveluiden suoramarkkinointiviestejä saanut henkilö kertoi pyrkineensä kieltämään tekstiviestien lähettämisen. Hänen vastaanottamassaan markkinointiviestissä ei kuitenkaan ollut yksinkertaista tapaa kieltää viestien lähettäminen, vaan viestissä ohjattiin kirjautumaan verkkopalveluun omien markkinointiasetusten hallinnoimiseksi.
Tietosuojavaltuutettu toteaa, että yhtiö ei ole antanut sähköisen suoramarkkinointiviestin yhteydessä mahdollisuutta kieltää suoramarkkinointi vaivattomasti. Lain mukaan palvelun tarjoajan tai tuotteen myyjän on annettava mahdollisuus kieltää yhteystietojen käyttö suoramarkkinointitarkoituksiin helposti jokaisen suoramarkkinointiviestin yhteydessä. Kirjautuminen asiakastilille ainoana viestissä mainittuna vastustamismahdollisuutena ei täyttänyt lain vaatimusta vastustamisen vaivattomuudesta.
Yleisen tietosuoja-asetuksen mukaan rekisterinpitäjän on myös helpotettava rekisteröidyn tietosuojaoikeuksien käyttämistä, kuten oikeutta vastustaa henkilötietojensa käsittelyä suoramarkkinointitarkoituksiin.
Tietosuojavaltuutetun toimistolle kannelleella henkilöllä oli ollut myös vaikeuksia löytää tietosuojavastaavan yhteystiedot yhtiön verkkosivuilta. Tietosuojavaltuutettu muistuttaa, että tietosuojavastaava on ensisijainen yhteyspiste asiakkaille tietosuoja-asioissa, ja rekisteröidyn oikeuksien toteutumisen kannalta on tärkeää, että tietosuojavastaavan yhteystiedot ovat helposti saatavilla.
Tietosuojavaltuutetun päätös Finlexissä
Lisätietoja:
Tietosuojavaltuutettu Anu Talus, anu.talus(at)om.fi, puh. 029 566 6766
7.8.2023 eteenpäin apulaistietosuojavaltuutettu Heljä-Tuulia Pihamaa, helja-tuulia.pihamaa(at)om.fi, puh. 029 566 6787