Tietosuojavaltuutetun toimisto vastaanottaa turvaviestejä 1.11. alkaen ainoastaan Valtorin tarjoamien Turvaviesti- ja Turvalomake -palvelujen kautta
Tietosuojavaltuutetun toimistoon voi toimittaa 1.11.2024 alkaen turvaviestejä ainoastaan Valtorin tarjoamalla Turvaviesti-palvelulla. Salassa pidettäviä tai arkaluonteisia asiakirjoja voi lähettää myös sähköisten ilmoituslomakkeidemme kautta Valtorin Turvalomake-palvelussa. Toimintatavalla parannetaan tietoturvaa entisestään ja yhtenäistetään viranomaisen käytäntöjä.
Tietosuojavaltuutetun toimisto ei tietoturvasyistä voi käsitellä muiden kuin Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtorin tarjoamien palveluiden kautta toimitettuja turvaviestejä.
Tietosuojavaltuutetun toimistoon voi lähettää suojattuja viestejä oikeusministeriön hallinnonalan Turvaviesti-palvelussa ja tietosuojavaltuutetun toimiston verkkosivuilla olevien ilmoituslomakkeiden kautta:
- Lähetä turvaviesti Valtorin oikeusministeriön hallinnonalalle tarjoamassa Turvaviesti-palvelussa (om.fi)
- Tietosuojavaltuutetun toimiston ilmoituslomakkeet (tietosuoja.fi)
Turvaviesti-palvelua suositellaan käyttämään silloin, jos asialle ei ole verkkolomaketta. Tietosuojavaltuutetun toimiston sähköisillä lomakkeilla organisaatiot voivat ilmoittaa henkilötietoja koskevista tietoturvaloukkauksista, lähettää ennakkokuulemispyynnön tai tietosuojavastaavansa yhteystiedot. Yksityishenkilöt voivat lähettää rekisteröidyn oikeuksien käyttämistä koskevia pyyntöjä sekä ilmoituksia epäkohdista henkilötietojen käsittelyssä.
Lomake lähetetään Valtorin tarjoaman Turvalomake-palvelun kautta suojatusti tietosuojavaltuutetun toimistoon. Lähetetyn lomakkeen voi tallentaa itselleen PDF-tiedostona.
Lisätietoja:
Tietosuojavaltuutetun toimiston kirjaamo: tietosuoja(at)om.fi, puh. 029 566 6768