Hyppää sisältöön

Tietosuojavaltuutetun toimiston lomakkeet toimivat jatkossa Valtorin Turvalomake-palvelussa

Julkaisuajankohta 2.11.2023 15.15
Uutinen

Tietosuojavaltuutetun toimisto on ottanut käyttöön Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtorin Turvalomake-palvelun. Käyttöönoton tarkoituksena on parantaa sähköisten lomakkeiden toiminnallisuuksia ja turvallisuutta. Uudistuksen myötä lomakkeilla voi lähettää myös arkaluonteisia tietoja. Lisäksi lähetetyn lomakkeen voi tallentaa itselleen PDF-tiedostona Turvalomake-palvelussa.

Tietosuojavaltuutetun toimiston lomakkeilla organisaatiot voivat ilmoittaa henkilötietoja koskevista tietoturvaloukkauksista, lähettää ennakkokuulemispyynnön tai tietosuojavastaavansa yhteystiedot. Yksityishenkilöt voivat lähettää rekisteröidyn oikeuksien käyttämistä koskevia pyyntöjä sekä ilmoituksia epäkohdista henkilötietojen käsittelyssä.

Aiemmin tietosuojavaltuutetun toimisto on pyytänyt lähettämään arkaluonteiset ja salassa pidettävät tiedot turvaviestillä. Uudistuksen myötä myös tällaisia tietoja on mahdollista lähettää lomakkeilla Turvalomake-palvelussa.

Tietosuojavaltuutetun toimiston lomakkeet täytetään ja lähetetään suojatusti tietosuojavaltuutetun toimistoon. Asiakas saa tietosuojavaltuutetun toimistolta viestin, kun lomake on vastaanotettu tietosuojavaltuutetun toimiston kirjaamossa. Lähetetyn lomakkeen voi tallentaa itselleen PDF-tiedostona lähettämisen jälkeen.

Lisätietoja:

Tietosuojavaltuutetun toimiston verkkolomakkeet

Tietosuojavaltuutetun toimiston kirjaamo: tietosuoja(at)om.fi

Sivun alkuun