Yhteystiedot
Tietosuojavaltuutetun toimisto
- Käyntiosoite: Lintulahdenkuja 4, 00530 Helsinki
- Postiosoite: PL 800, 00531 Helsinki
- Puhelinvaihde: 029 566 6700
- Kirjaamo: 029 566 6768
- Sähköposti (kirjaamo): tietosuoja(at)om.fi
Tietosuojakäytäntömme
Palveluaikamme
Tietosuojavaltuutetun toimiston kirjaamo palvelee maanantaista perjantaihin klo 9.00–15.00.
Puhelinneuvontamme palvelee tiistaista torstaihin klo 9.00–11.00.
Ota yhteyttä tietosuojavaltuutetun toimistoon
Pyydämme asiakkaitamme asioimaan ensisijaisesti sähköisillä ilmoituslomakkeilla, sähköpostilla tai puhelimella. Voit käyttää salassa pidettävien tai arkaluontoisten asiakirjojen lähettämiseen ilmoituslomakkeita tai Valtorin tarjoamaa Turvaviesti-palvelua.
Ilmoituslomakkeet:
- Yksityishenkilöille: Ilmoitus tietosuojavaltuutetulle
- Organisaatioille: Ilmoitus tietoturvaloukkauksesta
- Kaikki sähköiset verkkolomakkeemme
Jos et voi hoitaa asiaa sähköpostilla, puhelimella, sähköisillä verkkolomakkeilla tai kirjeitse, pyydämme varaamaan tapaamisajan etukäteen. Toimistomme tiloissa ei ole päivystävää asiakaspalvelua.
Voit tarvittaessa tuoda asiakirjoja aulapalveluun, joka palvelee arkipäivisin klo 8.00–16.15. Asiakirjat toimitetaan aulapalvelusta tietosuojavaltuutetun toimistoon. Jos haluat todisteen asiakirjan jättämisestä, vastaanottotodistus toimitetaan sinulle jälkikäteen postitse tai sähköpostitse. Vastaanottotodistusta on pyydettävä erikseen.
Salassa pidettävien ja arkaluontoisten asiakirjojen lähettäminen
Tietosuojavaltuutetun toimiston sähköisillä ilmoituslomakkeilla voit lähettää myös arkaluontoisia ja salassa pidettäviä tietoja. Lomakkeet toimivat Valtorin tarjoamassa Turvalomake-palvelussa.
Jos ilmoituslomaketta asiallesi ei ole, käytä tietojen lähettämiseen Valtorin tarjoamaa Turvaviesti-palvelua oikeusministeriön hallinnonalalle.
Lähetä turvaviesti oikeusministeriön palvelussa (turvaviesti.om.fi)
Lue ennen palvelun käyttämistä ohje turvaviestin lähettämiseen (pdf)
Emme tietoturvasyistä voi käsitellä muiden palveluiden kautta toimitettuja turvaviestejä. Muut valtionhallinnon toimijat voivat käyttää turvaviestien toimittamiseen omaa Valtorin tarjoamaa palveluaan.
Liitetiedostojen lähettäminen
Emme suosittele liitetiedostojen käyttöä sähköposteissa. Liitetiedoston sijaan asiakirjan sisältö tulisi pääsääntöisesti sisällyttää sähköpostin viestikenttään.
Sallittuja tiedostomuotoja ovat:
- 1997–2022 DOCX, PPTX ja XLSX
- ODF
- Kuvatiedostot: JPEG, GIF, PNG, TIFF
- Äänitiedostot: WAV, AAC, MP3
- Videotiedostot: H.264 MP4
- ASCII ISO 8859-1 Latin 1 tekstitiedostot
Jos käytät liitetiedostoissa muita tallennusmuotoja, tiedostoa ei välttämättä voida lukea. Sähköpostiviestin koko liitetiedostoineen voi olla enintään 20 megatavua. Suuremmat liitetiedostot (400 megatavuun asti) pyydetään toimittamaan turvaviestinä. Tätä suurempien liitetiedostojen toimituksesta on sovittava erikseen.
Asiakirjojen toimittamisesta USB-muistien, DVD-levyjen tai muiden vastaavien tietovälineiden avulla tulee sopia erikseen.
Asiakirjapyynnöt
Asiakirjapyynnöt tulee lähettää kirjallisesti tietosuojavaltuutetun toimiston kirjaamoon osoitteeseen tietosuoja(at)om.fi tai PL 800, 00531 Helsinki.
Tietosuojavaltuutetun toimiston asiakirja-aineistot ovat pääsääntöisesti julkisia. Aineisto voi kuitenkin tapauksesta riippuen olla osittain tai kokonaan salassa pidettävää. Ratkaisu salassapidosta tehdään kunkin asian osalta erikseen. Tietosuojavaltuutetun toimisto avustaa asiakasta tarvittaessa asiakirjojen yksilöinnissä.
Tietosuojavaltuutetun toimiston asiakirjajulkisuuskuvauksessa kerromme, millaisia tietoja tietosuojavaltuutetun toimisto tallentaa ja miten tietoja voi pyytää itselleen.
Mahdollisista asiakirjaluovutuksista voidaan joutua perimään oikeusministeriön asetuksen (988/2022) (Finlexissä) ja tietosuojavaltuutetun toimiston päätöksen (Dnro 2081/01/2019) mukainen maksu.
Luentopyynnöt
Toimiston asiantuntijat luennoivat pyynnöstä eri sidosryhmien ja organisaatioiden järjestämissä koulutustilaisuuksissa. Koulutustoiminta on pääosin maksullista. Toimisto perii pidetyistä luennoista valtion maksuperustelain ja oikeusministeriön maksuperusteasetuksen perusteella määritellyt maksut.
Luentopyynnöt tulee lähettää tietosuojavaltuutetun toimiston kirjaamoon osoitteeseen tietosuoja(at)om.fi.
Lisätietoja koulutuspalveluista antaa asiantuntija Pirjo Helén, p. 029 566 6731.
Laskutusohjeet
Oikeusministeriön kirjanpitoyksikön yhteydessä toimivat viranomaiset vastaanottavat, käsittelevät ja arkistoivat ostolaskunsa vain verkkolaskuina.
Verkkolaskuosoite/OVT-tunnus: 003702459747234
Välittäjätunnus (Posti Messaging Oy): FI28768767
Y-tunnus: 0245974-7
ALV-tunnus: FI02459747
Osoita lasku tietosuojavaltuutetun toimistolle. Mainitse laskussa myös käsittelyä helpottavat lisä- ja viitetiedot, esimerkiksi tilaajan nimi ja tiliöintikoodi.
Tietosuojavaltuutetun toimisto ei vastaanota sähköpostilla tai paperisina lähetettyjä laskuja. Jos teillä ei ole käytössänne järjestelmää, jolla tuottaa verkkolaskuja, voitte käyttää verkkolaskun tekemiseen ja lähettämiseen valtion tarjoamaa toistaiseksi maksutonta Baswaren verkkolaskutuspalvelua (Supplier Portal). Verkkolaskutuspalvelun käyttöön liittyvät ohjeet saatte osoitteesta www.valtiokonttori.fi/verkkolaskutus.
Tavara- ja palveluhankintojen laskutuksessa tulee käyttää 21 päivän maksuehtoa valtiovarainministeriön julkaisemien julkisten hankintojen yleisten sopimusehtojen mukaisesti (JYSE), ellei maksuajasta ole muuta sovittu.