Vanliga frågor om förordningen om digitala tjänster (DSA)
Skyldigheterna i förordningen om digitala tjänster gäller för alla onlinetjänster som i förordningen kallas för förmedlingstjänster. Till exempel följande tjänster är förmedlingstjänster:
- tjänster för enbart vidarebefordran (till exempel trådlösa lokala nät, internetknutpunkter)
- cachningstjänster (till exempel tillhandahållande av innehållsleveransnätverk)
- värdtjänster (till exempel molntjänster, webbvärdtjänster, sökmotortjänster, webbplatser för utbyte av innehåll, sociala nätverk, webbmarknadsplatser, appbutiker, bokningssajter för hotell och resor och andra onlineplattformar)
Förordningen om digitala tjänster ålägger förmedlingstjänster förpliktelser beroende på typen och storleken av tjänsten. Alla tjänsteleverantörer som är verksamma på webben ska själva definiera vilken typ av förmedlingstjänster de erbjuder för att kunna uppfylla kraven i förordningen om digitala tjänster.
Förordningen om digitala tjänster ålägger förmedlingstjänster förpliktelser beroende på typen och storleken av tjänsten. Alla tjänsteleverantörer som är verksamma på webben ska själva definiera vilken typ av förmedlingstjänster de erbjuder för att kunna uppfylla kraven i förordningen om digitala tjänster.
Läs mer:
EU:s förordning om digitala tjänster på Europeiska kommissionens webbplats
Skyldigheter för onlineplattformar (på Traficoms webbplats)
Vad är onlineplattformar? (på Traficoms webbplats)
Kommissionens rekommendation om definitionen av mikroföretag samt små och medelstora företag (på kommissionens webbplats)
Ja. Kommunernas och myndigheternas onlinetjänster ska uppfylla kraven på onlineplattformarnas transparens och säkerhet.
Kommunerna och myndigheterna ska själva definiera typen och omfattningen av deras förmedlingstjänster för att kunna fastställa vilka av kraven i förordningen om digitala tjänster som gäller deras onlinetjänster.
Ja, om det företag eller den organisation som tillhandahåller onlineplattformen inte är ett mikroföretag eller ett litet företag.
I Finland har tillsynen av efterlevnaden av förordningen om digitala tjänster fördelats mellan Traficom, dataombudsmannens byrå och konsumentombudsmannen.
Dataombudsmannen övervakar identifierbarheten av politisk och samhällelig marknadsföring, transparensen i onlinereklam och rekommendationssystem och skyddet av minderåriga på onlineplattformarna. Bestämmelser om dessa skyldigheter finns i artiklarna 26–28 i förordningen om digitala tjänster.
I Finland övervakas efterlevnaden av förordningen om digitala tjänster i huvudsak av Transport- och kommunikationsverket Traficom. Traficom övervakar till exempel skyldigheter som förknippas med kanalerna för anmälan av olagligt innehåll.
Konsumentombudsmannen övervakar reklam som företagen riktar till konsumenterna, identifierbarheten av kommersiell reklam och identifierbarheten av näringsidkare på marknadsplatserna på webben. Konsumentombudsmannen övervakar också att onlineplattformar inte designas på ett vilseledande eller manipulerande sätt.
Mycket stora onlineplattformar och mycket stora onlinesökmotorer övervakas av Europeiska kommissionen.
Läs mer:
Om innehåll eller reklam som visas användarna av onlineplattformar baseras på rekommendationssystem ska de informeras tydligt om detta. Användarna måste få veta hur rekommendationssystemen påverkar det sätt som innehåll eller reklam visas för dem. Användarna ska också få veta hur de kan påverka hur innehåll eller reklam visas för dem.
Onlineplattformar ska i sina användarvillkor berätta om de viktigaste kriterierna och parametrarna på vilka innehåll som rekommenderas för användarna grundar sig på. I användarvillkoren ska också berättas om dessa parametrar kan ändras och hur användaren kan påverka dem.
Om onlineplattformen innehåller reklam ska man berätta för användarna direkt i samband med reklamen om de parametrar som används för reklamen och huruvida användaren kan ändra dessa parametrar.
Leverantören av en onlineplattform ska i sina användarvillkor berätta åtminstone följande om rekommendationssystemens parametrar:
- de viktigaste kriterierna och parametrarna på basis av vilka innehåll rekommenderas för användarna
- skälen till dessa parametrars respektive betydelse för det innehåll som visas.
Om användarna rekommenderas innehåll på onlineplattformen (till exempel på en webbplats eller applikation) på basis av fler än ett kriterium eller en parameter, ska onlineplattformen ha en funktion med vilken användaren kan ändra logiken i ordningen av rekommenderade innehåll. Denna funktion ska vara direkt och lätt tillgänglig i den specifika del av onlineplattformens onlinegränssnitt där innehåll rekommenderas för användaren.
Kraven på rekommendationssystemens transparens gäller för alla onlineplattformar som omfattas av tillämpningsområdet av förordningen om digitala tjänster oberoende av om de är avgiftsbelagda eller inte.
Ja. Utgångspunkten är att reklamen ska vara identifierbar, och kommersiella meddelanden får inte gömmas i övriga kommunikationer. Kraven på reklamens identifierbarhet övervakas huvudsakligen av konsumentombudsmannen.
Förordningen om digitala tjänster förutsätter att integriteten och säkerheten av minderåriga användare tryggas på onlineplattformar. Skyddet av minderåriga ska beaktas redan vid onlieplattformarnas planeringsskede. Minderåriga användare kan beaktas vid planeringen av en onlineplattform till exempel genom integritetsinställningar som standard, genom att begränsa tillgången till skadliga innehåll för minderåriga eller genom att erbjuda vårdnadshavare till minderåriga barnspärrfunktioner.
Du kan anmäla innehållet eller missförhållandet direkt till tjänsteleverantören, till exempel en onlineplattform. Tjänsteleverantörer är skyldiga att erbjuda en kanal där vem som helst enkelt kan anmäla olagligt innehåll eller innehåll som strider mot användarvillkoren.
Användaren av tjänsten har också rätt att få veta hurdant beslut tjänsteleverantören kommer att fatta på basis av anmälan. Användaren kan söka ändring i beslutet om hen så önskar. För detta ändamål ska tjänsteleverantörerna tillhandahålla effektiva och kostnadsfria interna system för hantering av klagomål.
Myndigheter övervakar lagligheten av tjänsteleverantörernas förfaranden. Vid problemsituationer kan användaren lämna in en anmälan till myndigheten om hen först har utrett frågan med tjänsteleverantören.
Läs mer:
Om webbplattformsanvändares rättigheter och skyldigheter (på Traficoms webbplats)
Anmäl först det missförhållande du upptäckt direkt till tjänsteleverantören, till exempel onlineplattformens administratör.
Dataombudsmannens byrå övervakar tjänsteleverantörers skyldigheter avseende identifierbarheten av politisk och samhällelig marknadsföring, transparensen av rekommendationssystem och skyddet av minderåriga på webben. Du kan kontakta dataombudsmannen om reklam riktas genom att utnyttja känsliga personuppgifter eller personuppgifter av minderåriga, om det finns brister i identifierbarheten av politisk marknadsföring eller om tillhandahållaren av en onlineplattform inte tryggar barns integritet och säkerhet i sin tjänst.
Du kan kontakta konsumentombudsmannen i frågor som handlar om reklam för företag riktar till konsumenterna och identifierbarheten av kommersiell reklam.