Jos sinulta häviää henkilötietoja

Tältä sivulta löydät toimintaohjeita, jos henkilötietojasi on kadonnut, varastettu tai saatu kalasteluviestin avulla.

Toimi nopeasti erityisesti silloin, kun

  • olet kadottanut maksukorttitietoja tai verkkopankkitunnuksen ja salasanan
  • olet kadottanut passin tai henkilökortin
  • tärkeä tunnuksesi ja sen salasana ovat joutuneet ulkopuolisen haltuun.

Jos olet joutunut rikoksen kohteeksi, ilmoita asiasta poliisille poliisin verkkopalvelussa mahdollisimman pian. Tee ilmoitus esimerkiksi, jos henkilötietoja sisältävä laite on varastettu tai olet joutunut identiteettivarkauden uhriksi (Rikosuhripäivystyksen verkkosivu).

Ohjeita henkilötietojen katoamis- ja tietoturvaloukkaustilanteisiin

Vähennä henkilötietojesi väärinkäytön todennäköisyyttä

Voit vähentää henkilötietojen katoamisen, väärinkäytön ja tietoturvaloukkausten todennäköisyyttä olemalla huolellinen omien henkilötietojesi käsittelyssä.

  • Älä vastaa epäluotettaviin sähköpostiviesteihin, joissa pyydetään tunnuksia, salasanoja, pankki-, luottokortti- tai henkilötietojasi. Esimerkiksi poliisi, pankki, Verohallinto, Microsoft tai Google eivät kysy tällaisia tietoja puhelimitse tai sähköpostitse.
  • Käytä eri palveluissa eri salasanoja.
  • Älä pidä salasanoja tai muita tunnuslukuja mukanasi turhaan. Huomioithan esimerkiksi pankin antamat ohjeet käyttäjätunnuksen ja tunnuslukujen säilyttämisestä.
  • Käytä mahdollisimman luotettavia ja turvallisia verkkokauppoja. Kilpailu- ja kuluttajaviraston verkkosivuilla kerrotaan keinoista välttää verkkokauppahuijaus.
  • Hävitä henkilötietoja sisältävät paperit huolellisesti.
  • Säilytä henkilöllisyystodistuksiasi ja korttejasi huolellisesti.
  • Tyhjennä henkilötietoja sisältäneet laitteet, kun poistat ne käytöstä, myyt tai muuten luovutat laitteita eteenpäin.
  • Poista selaimesi historiatiedot ja evästeet säännöllisesti.