Anmälan till dataombudsmannen
När det handlar om dina egna rättigheter
Dataskyddsrättigheterna hjälper dig att hantera dina egna uppgifter. Om du vill utöva dina rättigheter, var alltid först i kontakt med det företag eller den organisation som behandlar dina personuppgifter, det vill säga den personuppgiftsansvarige. Om den personuppgiftsansvarige har ett dataskyddsombud, kan du framföra din begäran till ombudet.
Den personuppgiftsansvarige ska besvara din begäran utan oskäligt dröjsmål och senast inom en hel kalendermånad. Om den personuppgiftsansvarige inte har för avsikt att tillmötesgå din begäran, ska den motivera sin vägran i sitt svar.
Om en personuppgiftsansvarig vägrar att tillmötesgå din begäran och du anser att grunder inte föreligger för vägran, kan du kontakta dataombudsmannen. Dataombudsmannen kan i vissa fall förordna att den personuppgiftsansvarige tillmötesgår din begäran.
Målsättningen är att anhängiggjorda ärenden ska behandlas inom ett år. Handläggningstiden för enskilda ärenden varierar dock beroende på ärendets art och de ytterligare utredningar som krävs.
Säkerställ att dataombudsmannen kan hjälpa
Svara på följande frågor och du kommer till en sida där du får information om dataombudsmannens möjligheter att hjälpa dig i ditt ärende. Detta test är gjort för att hjälpa dig. Dina svar sparas inte.
Dataombudsmannen kan i vissa fall förordna att den personuppgiftsansvarige tillmötesgår din begäran.
Kontakta dataombudsmannen först då den personuppgiftsansvarige vägrar att tillmötesgå din begäran och det enligt dig inte finns grunder för vägran. Dataskyddsombudsmannen tar i princip inte ställning till fall där den personuppgiftsansvarige inte kontaktats.
Utifrån din begäran prövar dataombudsmannens byrå de nödvändiga åtgärderna. Vi meddelar till dig hur ärendet framskrider och hur det avgörs.
Observera att dataombudsmannen inte verkar som förundersökningsmyndighet. Om du misstänker att du drabbats av ett brott i ärendet (ärekränkning, bedrägeri, olovlig avlyssning eller olovlig observation, spridande av information som kränker privatlivet e.d.), var i första hand i kontakt med den lokala polisen. Dataombudsmannen kan överföra ärendet för behandling av polisen, men det är i allmänhet inte det snabbaste alternativet för dig.
Dataombudsmannen verkar inte som ombud och kan inte till exempel yrka på skadestånd för din räkning. Privaträttsliga anspråk ska framföras hos en domstol.
Dataombudsmannen tar inte ställning till vilken information som är offentlig och vilken som är sekretessbelagd. Om en myndighet förfarit i strid med offentlighetslagen, kan den behöriga tillsynsmyndigheten, beroende på fallet, utgöras av riksdagens justitieombudsman eller statsrådets justitiekansler.
Dataombudsmannen tar ställning till frågor som gäller arbetslivet enbart i den utsträckning som det handlar om behandling av personuppgifter.
Har du upptäckt ett missförhållande i behandlingen av personuppgifter?
Du kan göra en anmälan till dataombudsmannen om du misstänker att en organisation eller person behandlar personuppgifter i strid med dataskyddsbestämmelserna.
Detta kan innebära till exempel att
- ingen lagenlig grund föreligger för behandlingen av personuppgifter
- personuppgifter behandlas i för stor utsträckning sett till syftet för behandlingen.
Utifrån din anmälan prövar dataombudsmannens byrå nödvändiga åtgärder. Om ärendet gäller behandlingen av dina personuppgifter, meddelar vi till dig hur ärendet framskrider och hur det avgörs. I övriga fall är vi i kontakt med dig enbart av synnerliga skäl.
Om du vill kan du lämna in en anmälan med blanketten anonymt genom att låta bli att fylla i dina kontaktuppgifter på blanketten. Vänligen notera att om du lämnar in en anmälan anonymt kan vi inte kontakta dig om eventuellt avgörande i ärendet.
Säkerställ att dataombudsmannen kan hjälpa
Svara på följande frågor och du når en sida där du får information om dataombudsmannen har möjlighet att hjälpa dig i ärendet. Detta test är gjort för att hjälpa dig. Dina svar sparas inte.