Telefonrådgivning
Vid telefonrådgivning ger vi allmän handledning och rådgivning om dataskydd. Vi berättar också om ärendet kräver närmare utredning och behandling vid vår byrå.
Försök reda ut frågor och problem som gäller behandlingen av dina personuppgifter med den personuppgiftsansvarige.
Om ditt ärende inte utreds, kan du ringa telefonrådgivningen vid dataombudsmannens byrå eller göra en anmälan till dataombudsmannen. Du kan göra en anmälan om dina dataskyddsrättigheter har kränkts eller om du misstänker ett missförhållande i behandlingen av personuppgifter.
Också en personuppgiftsansvarig kan begära närmare uppgifter och råd från telefonrådgivningen.
Vad kan telefonrådgivningen hjälpa med?
Observera att vi inte per telefon kan ge detaljerade eller bindande ställningstaganden, utan vi ger enbart råd på allmän nivå.
Du kan ringa telefonrådgivningen till exempel om du vill veta
- vilka dataskyddsrättigheter du har
- hur du kan begära den personuppgiftsansvarige att ge dig tillgång till eller radera dina uppgifter
- vad du ska göra om den personuppgiftsansvarige inte svarar på din begäran
- vad en organisation ska göra om den upptäcker en eventuell personuppgiftsincident
- när dataskyddsförordningen tillämpas.
Du hittar svar på vanliga frågor som ställs till dataombudsmannen också på vår webbplats.
Organisationer kan anmäla en personuppgiftsincident med en webblanket.
Från dataombudsmannens byrås registratorskontor kan du fråga om anhängiggörande och anhängighet av ett ärende.
Observera att dataombudsmannens byrå inte ger förhandsavgöranden och inte beviljar tillstånd att behandla personuppgifter.
Dataombudsmannen fungerar inte som förundersökningsmyndighet. Om du misstänker att du drabbats av ett brott i ärendet (ärekränkning, bedrägeri, olovlig avlyssning eller olovlig observation, spridande av information som kränker privatlivet e.d.), var i första hand i kontakt med den lokala polisen.
Dataombudsmannen verkar inte som ombud och kan inte till exempel yrka på skadestånd för din räkning. Privaträttsliga anspråk ska framföras hos en domstol.
Dataombudsmannen tar inte ställning till vilken information som är offentlig och vilken som är sekretessbelagd. Om en myndighet förfarit i strid med offentlighetslagen, kan den behöriga tillsynsmyndigheten, beroende på fallet, utgöras av riksdagens justitieombudsman eller statsrådets justitiekansler.
Dataombudsmannens behörighet omfattar inte att bedöma den vård som getts av en yrkesperson inom hälso- och sjukvården. Behörigheten omfattar inte heller att undersöka om diagnosuppgifterna är riktiga.
Dataombudsmannen tar ställning till frågor som gäller arbetslivet enbart i den utsträckning som det handlar om behandling av personuppgifter.
Dataombudsmannens behörighet omfattar inte att bedöma marknadsföringsbegreppet eller om marknadsföringsmeddelanden är förenliga med god praxis, olämpliga eller vilseledande. Bedömningen av dessa omständigheter hör till Konkurrens- och konsumentverkets uppgifter. Konsumentskyddet omfattar också frågor som gäller riktigheten i och grunderna för en faktura som anvisats till en konsument och uppsägning av ett konsumentavtal. Läs mer på Konkurrens- och konsumentverkets webbplats.
Vid telefonrådgivningen bedöms inte på organisationens vägnar vilken risk det finns för personuppgiftsincidenter eller om organisationen ska anmäla incidenten till tillsynsmyndigheten eller de personer som utsatts för den. Anvisningar för riskbedömning och anmälan finns på vår webbplats:
Personuppgiftsincidenter
Exempel på personuppgiftsincidenter inom social- och hälsovården:
Vanliga frågor om hälsovård
Frågor som gäller konfidentialiteten i kommunikationen och kakor besvaras av Transport och kommunikationsverket Traficom (Traficoms webbplats).
Telefonrådgivning för privatpersoner: 029 56 66777
Telefonrådgivning för personuppgiftsansvariga: 029 56 66778
Telefonrådgivningen betjänar från tisdag till torsdag kl. 9.00–11.00.
Vår dataskyddspraxis: Uträttande av ärenden per telefon
Vid alla samtal till 029 56 -nummer debiteras endast lokalnäts- eller mobilsamtalsavgift enligt uppringarens eget operatörsavtal. Vid samtal från utlandet fastställs priset av den lokala operatören.