Ändring av anmälan om dataskyddsombud
Behandlingens syfte
Syftet med behandlingen av personuppgifter om dataskyddsombud är att upprätthålla kontakten mellan tillsynsmyndigheten och dataskyddsombuden för de personuppgiftsansvariga och personuppgiftsbiträdena. Dataskyddsombudet fungerar som kontaktpunkt för tillsynsmyndigheten i ärenden som gäller behandlingen av personuppgifter.
De uppgifter om dataskyddsombud som används kan likaså användas för övervakningsuppgifter hos dataombudsmannens byrå, till exempel för att bedöma om ett dataskyddsombud utnämnts i alla organisationer som är skyldiga att utnämna ett dataskyddsombud utifrån dataskyddsförordningen eller en plikt som grundar sig på speciallagstiftningen.
Därtill används uppgifter om dataskyddsombud i planeringen och genomförandet av vår byrås verksamhet. Det är också möjligt att statistik bildas utifrån uppgifterna. De meddelade kontaktuppgifterna utnyttjas i samband med myndighetskommunikationen.
Sändning av anmälan till dataombudsmannens byrå
Dataombudsmannens byrås Ändring av anmälan om dataskyddsombud-blankett finns i Turvalomake-tjänsten vid Statens center för informations- och kommunikationsteknik Valtori.
Blanketten fylls i och skickas skyddat till dataombudsmannens byrå. Du får ett meddelande från dataombudsmannens byrå, då den anmälan som du skickat har mottagits på registratorskontoret vid dataombudsmannens byrå.
Läs mer om behandling av personuppgifter om dataskyddsombud