Om du tappar bort personuppgifter
På denna sida hittar du anvisningar om hur du ska förfara, om du tappat bort personuppgifter, de blivit stulna eller om de fåtts genom nätfiske.
Agera snabbt i synnerhet då
- du tappat bort betalkortsuppgifter eller din nätbankskod och ditt lösenord
- du tappat bort ett pass eller ett ID-kort
- en viktig kod och dess lösenord är i en utomståendes besittning.
Om du fallit offer för ett brott, underrätta polisen om ärendet på polisens webbtjänst så fort som möjligt. Gör en anmälan till exempel om en enhet med personuppgifter stulits eller om du fallit offer för en identitetsstöld (Brottsofferjourens webbplats).
Anvisningar för situationer där personuppgifter försvinner eller en personuppgiftsincident inträffar
1. Ge polisen en anmälan om ett försvunnet eller stulet pass eller ID-kort. Du kan göra anmälan på nätet (Gör en elektronisk polisanmälan på polisens elektronisk tjänst) eller genom att besöka ett verksamhetsställe för polisen. Om du är utomlands, gör anmälan till en finländsk beskickning.
Anmälan förebygger missbruk. När du gjort anmälan, kan du ansöka om ett nytt pass eller ID-kort av polisen och ett nytt körkort av Kommunikationsverket Traficom.
Läs mer:
Ansökan om pass på polisens webbplats
Ansökan om identitetskort på polisens webbplats
Beställ ett nytt körkort på Traficoms webbplats
2. Överväg att göra ett frivilligt kreditförbud. Ett frivilligt kreditförbud minskar risken för identitetsstöld och kreditkortsköp och snabblånsuttag av utomstående. Den kan dock vara till skada, om du till exempel själv vill ansöka om kredit. Ett frivilligt kreditförbud kan hindra beviljande av kredit eller åtminstone komplicera processen för kreditansökan.
Du kan anmäla ett frivilligt kreditförbud för dina egna uppgifter i Skatteförvaltningens positiva kreditupplysningsregister. Skatteförvaltningens e-tjänst är avgiftsfri, och det är möjligt att anmäla, uppdatera eller ta bort kreditförbudet via tjänsten. Denna anteckning om ett frivilligt kreditförbud når i stort sett kreditgivarna, eftersom de påverkas av skyldigheten att kontrollera uppgifterna för att bevilja kredit. Ett frivilligt kreditförbud hindrar dock inte helt och hållet missbruk.
En avgiftsbelagd Eget kreditförbjud-anteckning kan också lagras i det kreditupplysningsregister som administreras av Asiakastieto och Dun & Bradstreet. Anteckningen kan göras via webbplatserna för Suomen Asiakatieto Oy och/eller Dun & Bradstreet Finland Oy (tidigare Bisnode Finland Oy). Bägge företag administrerar ett eget kreditupplysningsregister. Vid en kreditansöknings- eller avtalssituation får en del av kreditbeviljarna information om det kreditförbud som du själv meddelat. Till exempel en bank eller nätbutik kan i så fall verifiera kreditansökarens identitet mer noggrant än vanligt. Om kreditbeviljaren använder ett annat företags kreditupplysningsregister, får det inte information om anteckningen. En anteckning hindrar med andra ord inte helt och hållet missbruk.
3. Följ dina kontotransaktioner efter att ett kort försvunnit. Om du lägger märke till kontotransaktioner som du själv inte gjort, gör en begäran om rättelse till din bank. Du får anvisningar från din banks kundservice. Gör också en polisanmälan om kontotransaktionerna till polisen.
1. Om ett betalkort försvunnit eller stulits, underrätta din banks spärrtjänst omedelbart om det. Agera snabbt. Kortspärrtjänsterna är öppna dygnet runt.
2. I vissa nätbanker kan ett betalkort spärras tillfälligt. Spärra ditt kort tillfälligt, om du vet till exempel att ditt kort försvunnit hemma.
3. Följ dina kontotransaktioner efter att ett kort försvunnit. Om du lägger märke till transaktioner, som du själv inte gjort, gör en begäran om rättelse till din bank. Du får anvisningar från din banks kundservice. Gör också en polisanmälan på polisens elektroniska tjänst om ärendet.
1. Underrätta din bank om försvunna bankkoder. Gör en anmälan så fort som möjligt till exempel per telefon eller i nätbanken. Banken fryser dina bankkoder utifrån anmälan.
Förvara aldrig ditt användarnamn, pin-kod och dina nyckeltal på samma ställe. När du på nytt får tillgång till bankkoder, kom ihåg att hålla koderna och nyckeltalen åtskilda från varandra. Detta befriar dig från ersättningsansvaret eller åtminstone så minskar det ansvaret vid en missbrukssituation och förebygger därtill missbruk, om du på nytt tappar bort koderna.
Om du tappat bort enbart ditt bankkontonummer, kräver inte detta några åtgärder. Möjligheten för missbruk med enbart ett bankkontonummer är liten.
2. Följ dina kontotransaktioner efter att ett kort försvunnit. Om du lägger märke till korttransaktioner, som du själv inte gjort, gör en begäran om rättelse till din bank. Du får anvisningar från din banks kundservice. Gör också en polisanmälan på polisens elektroniska tjänst om ärendet.
1. Byt lösenord omedelbart.
2. Om det handlar om arbetsrelaterade koder och lösenord, underrätta din arbetsgivare så fort som möjligt.
1. Underrätta din operatör om försvinnandet. Din operatör ger dig ett nytt sim-kort för ditt gamla nummer
2. Gör en polisanmälan på polisens elektroniska tjänst, om din telefon stulit.
3. Definiera din telefon som en försvunnen telefon. Det är inte möjligt att ange status med alla enheter.
Enhetsspecifika anvisningar:
Vad gäller om en iPhone, iPad eller iPod touch försvinner eller stjäls (Apples webbplats)
Leta efter en Samsung-mobil (Samsungs webbplats)
Leta efter och lås en försvunnen Windows-enhet (Windows webbplats)
4. Byt lösenord till alla koder som är tillgängliga från den försvunna enheten.
1. Observera att en angripare enkelt får tillgång till data på hårddisken, om datorns hårddisk inte krypterats och den därtill inte har ett starkt lösenord. Enbart ett lösenord skyddar inte data på enheten.
2. Gör en polisanmälan, om din dator stulits.
3. Definiera din dator som en försvunnen dator. Det är inte möjligt att ange status med alla enheter.
Enhetsspecifika anvisningar:
Vad göra om en iPhone, iPad eller iPod touch försvinner eller stjäls (Apples webbplats)
Leta efter en Samsung-mobil (Samsungs webbplats)
Leta efter och lås en Windows-enhet (Windows webbplats)
4. Byt lösenord till alla koder som är tillgängliga från den försvunna enheten.
Underrätta beviljaren om att kortet försvunnit (t.ex. trafikverket eller biblioteket). Ansök om ett nytt kort. Det är möjligt att en avgift debiteras för det nya kortet för att täcka kostnaderna.
Polisen eller hittegodsbyråer kan tillfrågas om försvunna varor. Lösenord, bankkoder och betalkort ska alltid bytas, trots att ett försvunnet kort återfinns. Det är möjligt att någon hunnit kopiera uppgifterna innan kortet överlämnats till polisen eller en hittegodsbyrå.
Se till att din enhets datasäkerhetsuppdateringar gjorts.
1. Gör en polisanmälan på polisens elektroniska tjänst. Redan ett försök till bedrägeri kan vara ett brott.
2. Ta del av Brottsofferjourens webbplats, som innehåller anvisningar om förfarandet vid och närmare uppgifter om bedrägerier och identitetsstölder.
Minska sannolikheten för missbruk av dina personuppgifter
Du kan minska sannolikheten för att personuppgifter försvinner, missbrukas och utsätts för en personuppgiftsincident genom att vara omsorgsfull i behandlingen av egna personuppgifter.
- Svara inte på opålitliga e-postmeddelanden, i vilka du ombeds att överlämna koder, lösenord, bank-, kreditkorts- eller personuppgifter. Till exempel polisen, banken, Skatteförvaltningen, Microsoft eller Google begär inte sådana uppgifter per telefon eller e-post.
- Använd olika lösenord i olika tjänster.
- Ha inte lösenord eller andra koder med dig i onödan. Beakta till exempel anvisningar av banken om förvaring av användarkoder och nyckeltal.
- Använd så pålitliga och säkra nätbutiker som möjligt. Konkurrens- och konsumentverkets webbplats innehåller information om metoder för att undvika nätbedrägerier.
- Förvara papper med personuppgifter omsorgsfullt.
- Förvara dina identitetsbevis och kort omsorgsfullt.
- Töm enheter med personuppgifter då du tar dem ur drift, säljer dem eller vidareöverlåter enheterna.
- Rensa regelbundet historikuppgifter och kakor från din webbläsare.