Hoppa till innehåll
  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Dataombudsmannens byrå
Till söksidan
  • Framsida
  • Aktuellt
  • Dataskydd
  • Privatpersoner
  • Organisationer
  • Dataombudsmannens byrå
  • Framsida
  • Aktuellt
  • Dataskydd
  • Privatpersoner
  • Organisationer
  • Dataombudsmannens byrå

Berätta kort vad du arbetar med.

I mitt arbete behandlar jag skriftligen och per telefon begäran om handledning och rådgivning i anslutning till dataskyddslagstiftningen, begäran som har med den registrerades dataskyddsrättigheter att göra samt anmälningar från organisationer om personuppgiftsincidenter.

Hur hamnade du i det yrke du har valt?

Jag blev intresserad av dataskydd som rättsområde redan i början av mina rättstradenomstudier, då jag samtidigt fortfarande arbetade som sjukskötare. Ibruktagandet av ett nytt patientdatasystem väckte frågor om dataskydd. Vi stod inför social- och hälsovårdsreformen och de lagstiftningsändringar den innebar, och jag ville sätta mig in i dem i mitt lärdomsprov, med utgångspunkt i dataskyddsregleringen.

I slutet av studierna behövde jag inte fundera på en praktikplats länge, eftersom dataombudsmannens byrå sökte en praktikant till en enhet där ett av de prioriterade områdena var dataskyddsfrågor inom social- och hälsovården. Efter praktiken erbjöds jag en fin möjlighet att fortsätta arbeta som juridisk expert vid dataombudsmannens byrå.

Beskriv en typisk arbetsdag eller arbetsvecka.

I mitt arbete får jag utföra mångsidiga arbetsuppgifter både självständigt och i nära samarbete med kolleger. Jag ger de registrerade, dvs. enskilda personer, personuppgiftsansvariga, dvs. organisationer, och organisationers dataskyddsansvariga, råd skriftligt och per telefon i frågor som gäller behandlingen av personuppgifter. Dessutom behandlar jag anmälningar om kränkningar av informationssäkerheten och begäran som gäller rättigheter för registrerade inom social- och hälsovårdssektorn. Begäran gäller till exempel rättelse, komplettering, radering och granskning av klient- och patientuppgifter. Jag utarbetar också olika begäran om utredningar, tilläggsuppgifter och bemötanden.

Min arbetsvecka inkluderar också ett lämpligt antal möten som kan omfatta behandling av en substansfråga, genomgång av aktuella ärenden eller intern utbildning. Jag deltar också aktivt i byråns utvecklings- och processarbete.

Hurdan är din arbetsmiljö eller vilka är dina arbetstider?

Jag arbetar enligt hybridmodellen, vilket innebär att jag kombinerar när- och distansarbete. Arbetet koncentreras till tjänstetid. På min arbetsplats tillämpas flexibel arbetstid inom vilken jag kan arbeta flexibelt om arbetsuppgifterna tillåter det.

Hurdana kunskaper eller egenskaper kräver yrket?

Uppgiften kräver intresse och kunskaper i juridiska frågor samt förmåga att förstå och uppfatta det rådande rättssystemet. Juridisk kompetens skapar också starka förutsättningar för att tillägna sig den omfattande dataskyddsreglering som handledningen, rådgivningen och övervakningen vid dataombudsmannens byrå grundar sig på.

Viktiga egenskaper i mitt arbete är goda samarbets-, interaktions- och informationssökningsfärdigheter, noggrannhet och ett öppet sinne för att lära sig nya saker. För att vara framgångsrik i uppgiften krävs även initiativförmåga att utveckla den egna yrkesskickligheten, eftersom dataskyddsregleringen ständigt förnyas för att bättre motsvara samhällets behov och olika fenomen. Avgörandepraxisen och anvisningarna utökas också kontinuerligt.

Vad är det bästa med ditt yrke?

Det bästa med mitt yrke är att jag får arbeta i kärnan av dataskyddet med dataskyddsexperter i toppklass. Som rättsområde omfattar dataskyddet både nationell och internationell nivå, såväl den offentliga som den privata sektorn och många olika branscher. Det gör arbetsuppgifterna mångsidiga.

Jag ser det också som särskilt viktigt att jag inför aktuella dataskyddsfrågor även har kunnat utnyttja min arbetserfarenhet inom hälso- och sjukvården. Det är möjligt att avancera från rollen som juridisk expert till exempel till inspektör eller överinspektör vid dataombudsmannens byrå när behörighetsvillkoren uppfylls.

Vilka avigsidor har yrket eller vad känns utmanande?

Den omfattande regleringen av behandlingen av personuppgifter kan tidvis kännas arbetsam, eftersom en juridisk expert har arbetsuppgifter som överskrider sektors- och branschgränserna. I Finland har vi över 700 bestämmelser om hur personuppgifter ska behandlas i olika situationer.

Vad skulle du berätta för en person som överväger att arbeta som juridisk expert inom dataskydd?

Dataskydd som rättsområde är fullt av möjligheter och i arbetet kan man utveckla kompetensen kring brännande dataskyddsfrågor. Dataskydd kan också enkelt kombineras med sakkunskap från olika branscher. Det lönar sig inte för den som är intresserad av arbetet som juridisk expert att låta bli att söka jobb till exempel på grund av att de saknar direkt arbetserfarenhet inom dataskydd.

Jag rekommenderar varmt dataombudsmannens byrå som arbetsplats för alla som skyddet av personuppgifter ligger varmt om hjärtat hos, och som drömmer om att arbeta som expert inom dataskydd vid vårt nationella högkvarter för dataskydd.

Hur ser du på framtiden för ditt yrke?

Dataskyddsregleringens betydelse ökar ständigt. Betydelsen av skyddet för personuppgifter som en fråga som rör de grundläggande fri- och rättigheterna och de mänskliga rättigheterna är aktuell nu och i framtiden när digitaliseringen och olika smarta lösningar utvecklas. Tillsynsmyndigheten får också en större roll i framtiden när befogenheterna ökar till exempel i och med nya databestämmelser. Efterfrågan på dataskyddskompetens och personer som arbetar inom branschen kommer alltså att öka i snabb takt såväl inom myndighetsverksamheten som utanför den i den offentliga och privata sektorn – både nationellt och internationellt.

Dataombudsmannens byrå

Besökadress: Fågelviksgränden 4, 00530 Helsingfors

Postadress: PB 800, 00531 Helsingfors

E-post: tietosuoja(at)om.fi

Telefonväxel: 029 566 6700

Registratorskontor: 029 566 6768

 

 

Allmän rådgivning för privatpersoner: 029 566 6777

Allmän rådgivning för personuppgiftsansvariga: 029 566 6778

Öppen tis.–tors. kl. 9–11

Telefonrådgivningen är stängd 18.12.2025–6.1.2026

Information om telefonrådgivningen

Vanliga frågor

Vår dataskyddspraxis

Tillgänglighetsutlåtande

För media​​​​​​​

LinkedIn

​​​​​​​X 

 

 ­ Tulosta

  • Framsida
  • Aktuellt
    • Anvisningar av Europeiska dataskyddsstyrelsen
  • Dataskydd
    • Lagstiftning
      • Dataskyddslag
      • Lag om integritetsskydd i arbetslivet
      • Speciallagstiftning
    • Vad är en personuppgift?
      • Pseudonymiserade och anonymiserade uppgifter
    • Vanliga frågor
      • Arbetslivet
      • Bankverksamhet
      • Beslutet om adekvat skyddsnivå för USA
      • Dataskyddsombud
      • Direktmarknadsföring
      • EU:s dataskyddsförordning
      • Föreningsverksamhet
      • Husbolag
      • Hälsovård
      • Informationssystem
      • Internet
      • Kameraövervakning
      • Kreditupplysning
      • Lagen om sekundär användning
      • Mobilpositionering
      • Personbeteckning
      • Förordningen om digitala tjänster (DSA)
      • Samtal
      • Släktforskning
      • Socialvård
      • Sökmotorer
      • Valet
      • Vetenskaplig forskning
    • Barns dataskydd
    • AI-system och dataskydd
    • Vetenskaplig forskning och dataskydd
      • Definiering av användningsändamålet för forskningsuppgiften och personuppgifterna
      • Minimering av personuppgifter
      • Livscykeln för behandlingen av personuppgifter, dataskyddsprinciper och skydd av uppgifter
      • Valet av behandlingsgrund för personuppgifterna och säkerställande av dess lagenlighet
      • Den registrerades rättigheter
      • Rollerna och ansvaren gällande behandling av personuppgifter
      • Överföring av uppgifter till andra länder
      • Ansvarsskyldighet
      • Bortskaffning, anonymisering eller arkivering av material vid avslutning av studien
      • Forskarens dataskyddskompetens
    • EU:s bestämmelser om digitalisering och data
      • Förordningen om digitala tjänster (DSA)
      • Dataförordningen (DA)
  • Privatpersoner
    • Känn till dina rättigheter
    • Har du underrättats om behandlingen av dina uppgifter?
    • När du vill granska dina uppgifter
    • När du vill rätta dina uppgifter
    • När du vill avlägsna dina uppgifter
    • När du vill överföra dina uppgifter till en annan personuppgiftsansvarig
    • När du inte vill att dina uppgifter behandlas
    • Har du blivit föremål för automatiskt beslutsfattande?
    • Om du drabbas av en personuppgiftsincident
    • Om du tappar bort personuppgifter
    • Skadeståndsanspråk
    • När en behörig myndighet behandlar dina personuppgifter
      • Vad är en behörig myndighet
      • Rätt att få veta om myndigheten behandlar dina personuppgifter
      • Kontrollera uppgifter som den behöriga myndigheten behandlar
      • Korrigering av uppgifter behandlade av den behöriga myndigheten
      • Utplåning av personuppgifter eller begränsning av behandlingen
    • När dina personuppgifter behandlas i Schengens informationssystem eller i informationssystemet för viseringar
    • Anmälan till dataombudsmannen
      • Säkerställ att dataombudsmannen kan hjälpa missförhållande
  • Organisationer
    • Behandling av personuppgifter
      • När får personuppgifter behandlas?
        • Samtycke av den registrerade
        • Ett berättigat intresse hos den personuppgiftsansvarige
        • Behandling av särskilda kategorier av personuppgifter
      • Bedöm riskerna och planera åtgärderna för att genomföra dataskyddet
        • Konsekvensbedömning
          • Hur görs en konsekvensbedömning?
          • Förteckningen över behandling av personuppgifter som omfattas av konsekvensbedömning
        • Förhandssamråd
          • Begäran om föregående samråd
      • Automatiskt beslutsfattande och profilering
      • Behandling som gäller flera EU-länder
    • Dataskyddsprinciper
      • Lagenlighet, korrekthet och transparens
      • Bundenhet till användningsändamålet
      • Uppgiftsminimering
      • Uppgifternas korrekthet
      • Lagringsminimering
      • Konfidentialitet och säkerhet
    • Visa att du iakttar dataskyddsbestämmelserna
      • Register över behandling
        • Den personuppgiftsansvariges register över behandling
        • Personuppgiftsbiträdes register över behandling
    • Den registrerades rättigheter
      • Rätten att få information om behandlingen av personuppgifter
      • Rätten till tillgång till uppgifter
      • Rätten att rätta uppgifter
      • Rätten att radera uppgifter
      • Rätten att begränsa behandlingen av uppgifter
      • Rätten att flytta uppgifterna mellan system
      • Rätten att göra invändning mot behandlingen av uppgifter
      • Rätten att inte bli föremål för automatiskt beslutsfattande
      • Vilka rättigheter har den registrerade i olika situationer?
      • Undantag från den registrerades rättigheter
    • Personuppgiftsbiträden
      • Personuppgiftsbiträdes skyldigheter
    • Dataskyddsombud
      • Utnämning av dataskyddsombud
      • Anmälan om dataskyddsombud
      • Ändring av anmälan om dataskyddsombud
    • Personuppgiftsincidenter
      • Anmälan om personuppgiftsincident
      • Office 365-informationssäkerhetskränkning
    • Berätta om behandlingen för den registrerade
    • Överföring av personuppgifter till länder utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet
      • Överföring på grundval av ett beslut om adekvat skyddsnivå
      • Standardiserade dataskyddsbestämmelser godkända av kommissionen
      • Skyddsåtgärder som kompletterar överföringsmekanismer
      • Bindande företagsbestämmelser
      • Undantag i särskilda situationer
      • Överföringsgrunder för myndigheter och den offentliga sektorn
      • Brexit och överföring av personuppgifter till Storbritannien
    • Uppförandekod
      • Behandling och godkännande av uppförandekoden
      • Tillsyn över uppförandekoden
  • Dataombudsmannens byrå
    • Uppgifter
      • Korrigerande befogenheter
    • Verksamhetsidé
    • Internationell verksamhet
    • Verksamhetsberättelse 2024
      • Arkiv
    • Publikationer
    • Blanketter
    • Vår dataskyddspraxis
      • Uträttande av ärenden på plats
      • Uträttande av ärenden elektroniskt
        • Kakor
      • Uträttande av ärenden per telefon
      • Behandling av ärenden som hör till vår behörighet
      • Behandling av personuppgifter om dataskyddsombud
      • Inlämnande av arbetsansökan
      • Utlämnande av uppgifter
      • Dina dataskyddsrättigheter och rättsskyddet
    • Tillgänglighetsutlåtande
    • Dataombudsmannens byrå som arbetsplats
      • Arbetstagarberättelser
    • Kontaktuppgifter
      • Telefonrådgivning
      • Registratorskontor
      • Beskrivning av handlingars offentlighet
      • Dataskyddsombud
      • Begäran om föreläsningar
      • För media
Tillbaka till toppen