Uppdaterad webblankett för anmälan om personuppgiftsincidenter publiceras nästa vecka

Utgivningsdatum 20.10.2025 9.34
Typ:Pressmeddelande

Dataombudsmannens byrå har gjort ändringar i webblanketten för anmälan om personuppgiftsincidenter. Den uppdaterade blanketten publiceras måndagen den 27 oktober 2025 kl. 8.00. Syftet är att effektivisera handläggningen av anmälningarna.

Länken till webblanketten ändras inte, utan blanketten finns fortsättningsvis i Turvalomake-tjänsten vid Statens center för informations- och kommunikationsteknik Valtori: Anmälan om personuppgiftsincident

Vi har ändrat blankettens struktur, förtydligat frågornas formuleringar och lagt till vägledande texter för att göra det enklare att lämna in en anmälan.
Införandet av den förnyade blanketten är det första steget i en större helhet som syftar till att effektivisera handläggningen av anmälningar om personuppgiftsincidenter och ge de anmälande organisationerna bättre information om hur ärendet behandlas. Som en del av helheten utreder vi också möjligheten att använda automation i handläggningen av anmälningarna.

Anmälan via webblanketten underlättar handläggningen

Vi rekommenderar att organisationer skickar in anmälningar om personuppgiftsincidenter via webblanketten. Handläggningen av anmälningar som skickas via webblanketten blir smidigare eftersom vi får de uppgifter vi behöver direkt.

Anmälningen som skickas via webblanketten kan sparas som en PDF-fil efter att den har skickats. PDF-filen innehåller tidpunkten då anmälningen skickades.

Du får en bekräftelse i Turvalomake-tjänsten när vi har tagit emot anmälan. Därefter skickar vi ett separat svar när anmälan har registrerats i ärendehanteringssystemet. Införandet av den uppdaterade webblanketten kan tyvärr tillfälligt orsaka förseningar i utskicket av svar. I början av införandet kan svar dessutom undantagsvis skickas i en annan ordning än anmälningarna har kommit in, till exempel så att nyare anmälningar besvaras före äldre.

Tusentals anmälningar om personuppgiftsincidenter görs årligen

Anmälningar om personuppgiftsincidenter utgör den största ärendegruppen vid dataombudsmannens byrå. År 2024 gjordes över 7 100 anmälningar. Sedan anmälningsskyldigheten trädde i kraft år 2018 har över 30 000 anmälningar kommit in.

En personuppgiftsincident ska anmälas till dataombudsmannens byrå om incidenten kan äventyra personers rättigheter och friheter. Anmälan ska göras utan onödigt dröjsmål och, om möjligt, inom 72 timmar från det att den personuppgiftsansvarige blivit medveten om incidenten.

Mer information:

Personuppgiftsincidenter 

Uppdatering 27.10.2025: Uppgiften om den automatiska mottagningsbekräftelsen har rättats.