Vanliga frågor om bankverksamhet
Ja. En bank har en i lag föreskriven skyldighet att identifiera och känna sin kund. Detta innebär bland annat att en bank ska verifiera en kunds identitet på ett tillförlitligt sätt.
En bank måste också i efterskott kunna visa för myndigheterna hur varje kund identifierats, på vilken handling eller uppgift identifieringen grundat sig och vem som identifierat kunden. Bankerna kan med andra ord ta en kopia av det identitetsbevis som använts för att identifiera kunden och lagra den för att uppfylla deras anmälningsskyldighet till myndigheterna, såsom Finansinspektionen.
Mer information om kundidentifiering och kundkännedom finns på Finansinspektionens webbplats.
Ja. En bank har en skyldighet att känna sina kunder och veta om en kund är en politiskt utsatt person, eller en familjemedlem eller en närstående bolagspartner till en sådan person. Detta åläggande följer av lagen om förhindrande av penningtvätt och av finansiering av terrorism (444/2017).
En politiskt utsatt person är en person som har eller under de fem senaste åren haft en betydelsefull offentlig uppgift i Finland eller utomlands. Som familjemedlemmar till en sådan person ses makar, barn och deras makar samt föräldrar.