Förordningen om digitala tjänster har varit i kraft i ett år – nästan 80 klagomål till myndigheterna i Finland år 2024
I EU:s förordning om digitala tjänster föreskrivs det om skyldigheter för tillhandahållare av digitala tjänster att förbättra tjänsternas öppenhet och säkerhet. I fjol fick myndigheterna i Finland nästan 80 klagomål om misstankar om brott mot förordningen om digitala tjänster, och EU-kommissionen har inlett flera undersökningar om digitala jättar. I februari 2025 har förordningen om digitala tjänster tillämpats fullt ut i ett år.
Myndigheterna i Finland fick sammanlagt 78 klagomål enligt Europeiska unionens förordning om digitala tjänster under år 2024, vilket framgår av Traficoms årsrapport som publicerades den 24 februari. De flesta klagomålen gällde sådana stora plattformar för sociala medier som Facebook, Instagram och TikTok. Klagomålen gällde typiskt situationer, där kontot för användaren av sociala medier hade stängts eller innehåll som användaren hade publicerat hade avlägsnats.
Sju av de mottagna klagomålen gällde finska tjänsteleverantörer. Inget av klagomålen har dock lett till någon officiell undersökning i Finland.
Förordningen om digitala tjänster gäller så kallade förmedlingstjänster som omfattar bland annat värdtjänster, onlineplattformar och onlinemarknadsplatser. Användaren kan anmäla sådant olagligt innehåll som han eller hon stött på direkt till företaget. I problemsituationer kan användaren klaga hos myndigheterna om tjänsteleverantören inte har iakttagit sina skyldigheter. Klagomålet kan göras efter att användaren först har utrett ärendet med tjänsteleverantören.
Endast få klagomål till dataombudsmannen
Traficom fick ta emot 72 av klagomålen. Både konsumentombudsmannen och dataombudsmannens byrå fick tre klagomål. Transport- och kommunikationsverket Traficom är den som huvudsakligen har tillsyn över förordningen om digitala tjänster.
Dataombudsmannen har tillsyn över tjänsteleverantörers skyldigheter som gäller identifierbarhet av ideell och samhällelig annonsering, transparens i rekommendationssystemet och skyddet av minderåriga online. Dataombudsmannens byrå kan också kontaktas om reklam riktas genom att utnyttja den minderårigas personuppgifter eller känsliga personuppgifter, såsom politiska åsikter.
Konsumentombudsmannen har tillsyn till exempel över skyldigheter som gäller identifierbar annonsering samt förbudet mot manipulativ praxis för plattformar.
EU-kommissionen utövar tillsyn över de digitala jättarnas verksamhet
De strängaste skyldigheterna i förordningen om digitala tjänster gäller multinationella digitala jättar, såsom stora tjänster i sociala medier och sökmotorer. Europeiska kommissionen utövar tillsyn över de digitala jättarnas onlineplattformar. Kommissionen har ett flertal officiella undersökningar som pågår som bäst till exempel om X:s, Metas och Tiktoks verksamhet.
Även de klagomål som gäller de digitala jättarna och som inkommit till myndigheterna i Finland hänskjuts till kommissionen för utredning.
Mer information:
Transport- och kommunikationsverket Traficoms meddelande på Traficoms webbplats: Myndigheterna fick nästan 80 klagomål om misstänkta brott mot förordningen om digitala tjänster år 2024 (24.2.2025)
Information om förordningen om digitala tjänster och dataombudsmannens behörighet på vår webbplats
Vanliga frågor om förordningen om digitala tjänster på vår webbplats
Skyldigheter för onlineplattformar på Traficoms webbplats
Rättigheter och skyldigheter för användaren av onlineplattform på Traficoms webbplats
Information om förordningen om digitala tjänster på kommissionens webbplats