Vi kompletterade anvisningarna om alkoholtestning av arbetstagare och behandling av personuppgifter på arbetsplatser

Utgivningsdatum 6.8.2025 12.46 | Publicerad på svenska 22.8.2025 kl. 10.45
Typ:Nyhet

På vår webbplats har vi samlat svar på vanliga frågor om alkohol- och narkotikatestning på arbetsplatser. Vi kompletterade också informationen om vad arbetsgivaren ska beakta vid insamling av arbetstagares och arbetssökandes personuppgifter.

På vår webbplats finns svar på aktuella frågor om alkohol- och narkotikatest för arbetstagare.

  • Vad föreskriver lagen om alkohol- eller narkotikatest för arbetstagare?
  • Vilka uppgifter får arbetsgivaren om arbetstagarens arbetsförmåga? Får företagshälsovården lämna ut uppgifter om resultatet av arbetstagarens alkohol- eller narkotikatest till arbetsgivaren?
  • Har arbetstagaren rätt att vägra delta i hälsoundersökningar eller alkohol- eller narkotikatest med hänvisning till integritetsskyddet?
  • Får en arbetstagares alkoholbruk testas utan dennes vetskap?

Företagshälsovården får inte lämna ut arbetstagarens hälsouppgifter till arbetsgivaren utan dennes samtycke. Uppgifterna är sekretessbelagda och konfidentiella och hör endast till patienten själv och hälso- och sjukvården.

Vissa yrkesgrupper och arbetsuppgifter omfattas av obligatoriska hälsoundersökningar för att påvisa arbetsförmågan. Vid hälsoundersökningen kan man också bedöma användningen av alkohol eller narkotika. Sådana hälsoundersökningar är lagstadgade och arbetstagaren kan inte vägra genomgå dem utan grundad anledning. I intyget som överlämnas till arbetsgivaren antecknas endast en allmän bedömning av personens arbetsförmåga. Där antecknas således inte enskilda testresultat, diagnoser eller specifika hälsorelaterade orsaker som gör att arbetstagaren inte lämpar sig för arbetet.

Arbetsgivaren kan också erbjuda frivilliga hälsoundersökningar eller andra tjänster som stöder arbetsförmågan. Arbetstagaren har rätt att välja om han eller hon deltar i dessa frivilliga undersökningar eller test.

Hälsoundersökningar och test ska alltid göras i samförstånd med arbetstagaren och arbetstagaren ska informeras om till exempel ett blodprov mäter alkoholbruket.

Arbetsgivaren får behandla endast uppgifter som är nödvändiga med tanke på anställningsförhållandet

Vi kompletterade också anvisningarna om insamling av arbetstagarens eller den arbetssökandes personuppgifter och uppdaterade svaren om arbetsgivarens rätt att behandla personuppgifter.  

  • Vad ska arbetsgivaren beakta vid insamlingen av arbetstagarens och den arbetssökandes personuppgifter?
  • Vilka av arbetstagarens och den arbetssökandes personuppgifter får arbetsgivaren behandla?
  • När och hur får arbetsgivaren behandla uppgifter om arbetstagarens hälsotillstånd?

Huvudregeln vid all behandling av arbetstagares och arbetssökandes personuppgifter är att arbetsgivaren endast får behandla sådana uppgifter som är nödvändiga med tanke på anställningsförhållandet. Arbetsgivaren får alltså inte behandla vilka som helst personuppgifter som gäller arbetstagaren och uppgifter som inte är nödvändiga får inte behandlas ens med arbetstagarens samtycke.

Arbetsgivaren ska i första hand samla in uppgifterna från arbetstagaren och den arbetssökande själv. Om uppgifter samlas in på något annat sätt ska man i regel be arbetstagaren om samtycke till att uppgifterna samlas in.

Mer information:
Vanliga frågor om integritetsskyddet i arbetslivet