Vanliga frågor om kreditupplysning
Personkreditupplysningar
En betalningsstörning registreras tidigast cirka två månader efter betalningens förfallodag. Detta förutsätter att du har fått adekvata betalningspåminnelser. En och samma skuld kan ge upphov till olika betalningsanmärkningar under utsökningens olika skeden:
- Borgenären kan anmäla en betalningsanmärkning till kreditupplysningsregistret när betalningen av en konsumentkredit är försenad med minst 60 dagar. Detta förutsätter också att möjligheten att få en betalningsanmärkning har nämnts i kreditavtalet och gäldenären har skickats en betalningsuppmaning med påminnelse om risken för betalningsanmärkning minst 21 dagar tidigare.
- En betalningsanmärkning kan registreras efter tingsrättens anmälan när tingsrätten har med en tredskodom eller en lagakraftvunnen dom konstaterat att betalningen försummats, förutsatt att betalningskravet inte har bestridits.
- En betalningsanmärkning kan registreras efter Utsökningsverkets anmälan under utsökningsskedet. Till exempel konstaterande av medellöshet och ett hinder för begränsad utsökning leder till en anteckning om betalningsstörning.
- En betalningsanmärkning kan registreras, om Rättsregistercentralen informerar kreditupplysningsbolagen om en privatpersons skuldsanering.
En betalningsanmärkning påverkar ditt liv på flera sätt. På grund av en betalningsanmärkning kan du bli tvungen att returnera ditt kreditkort. En betalningsanmärkning kan också göra det svårare att få en ny kredit, en hyresbostad, ett telefonabonnemang eller en försäkring. En betalningsanmärkning kan vara ett hinder för att få en arbetsplats, om arbetsuppgifterna förknippas med ekonomiskt ansvar eller annars förutsätter särskild pålitlighet.
Kreditupplysningsbolagen, alltså företag som upprätthåller kreditupplysningsregister, är skyldiga att informera dig om behandling av dina personuppgifter. När du har fått en första betalningsanmärkning ska kreditupplysningsbolagen också informera dig om hur betalning av skulden påverkar betalningsanmärkningens giltighetstid. Kreditupplysningar på privatpersoner registreras i Finland av Suomen Asiakastieto Oy samt Dun&Bradstreet (tidigare Bisnode Finland Oy).
Du har också rätt att få information av kreditupplysningsbolagen om dina betalningsanmärkningar genom att använda din rätt att granska dina egna uppgifter. Användningen av granskningsrätten är i regel kostnadsfri.
Rikta din begäran om radering eller korrigering av betalningsanmärkning till kreditupplysningsbolaget. Observera att du ska skicka en separat begäran till varje kreditupplysningsbolag som upprätthåller kreditupplysningsregister. För närvarande registreras kreditupplysningar på privatpersoner i Finland av Suomen Asiakastieto Oy samt Dun&Bradstreet (tidigare Bisnode Finland Oy).
Specificera noga i din begäran de betalningsanmärkningar eller andra personuppgifter som registrerats i kreditupplysningsregistret som din begäran om radering eller korrigering avser. Specificera också noga hur uppgifterna bör ändras samt motiveringar till de ändringar du begärt.
Om kreditupplysningsbolaget vägrar korrigera en uppgift som sparats i kreditupplysningsregistret, ska du få ett skriftligt beslut om det. Motiveringarna till beslutet ska framgå i beslutet. När du har fått beslutet kan du be dataombudsmannens byrå att behandla ärendet. Berätta även i din begäran till dataombudsmannens byrå utförligt vilka uppgifter din begäran har avsett, hur uppgifterna bör ändras och motiveringarna till de ändringar du begärt.
Betalningsanmärkningar sparas i kreditupplysningsregistret i regel i 2–3 år. De vanligaste betalningsanmärkningarna raderas dock ur registret redan tidigare om du betalar den skuld som betalningsanmärkningen grundar sig på. Då stryks betalningsanmärkningen inom en månad från det att kreditupplysningsbolagen har fått kännedom om betalningen. En ny betalningsanmärkning förlänger inte lagringstiden av en tidigare betalningsanmärkning, utan lagringstiden för varje betalningsanmärkning är oberoende av andra betalningsanmärkningar.
Gäldenären ska i regel själv meddela kreditupplysningsregistret om att skulden har betalats:
- När du har betalat en fordran som gått till indrivning genom utsökning, meddelar Utsökningsverket på din begäran kreditupplysningsbolagen om betalningen. Du ska alltså själv be Utsökningsverket att meddela kreditupplysningsbolagen om betalningen.
- Du kan också själv be kreditupplysningsbolagen att anteckna uppgift om betalning i kreditupplysningsregistret. I dessa fall ska en tillförlitlig utredning om betalningen lämnas till kreditupplysningsbolagen. Observera att begäran och utredningen om betalningen ska lämnas separat till båda kreditupplysningsbolag (Suomen Asiakastieto Oy och Bisnode Finland Oy).
- Om det är fråga om en betalningsanmärkning som borgenären anmält, ska borgenären informera kreditupplysningsbolagen om att skulden har betalats. Då behöver du inte separat be borgenären att informera kreditupplysningsbolagen om att skulden har betalats.
Det positiva kreditupplysningsregistret
I det positiva kreditupplysningsregistret samlas uppgifter om privatpersoners alla krediter och inkomster. När en privatperson ansöker om lån, kan kreditgivaren begära kreditsökandens uppgifter ur det positiva kreditupplysningsregistret för bedömning av kreditsökandens kreditvärdighet och granskning av att uppgifterna är uppdaterade. I lagen om ett positivt kreditupplysningsregister (739/2022) finns det precisa bestämmelser om uppgifter som samlas i det positiva kreditupplysningsregistret och förutsättningarna för utlämnande av uppgifter för kreditgivarna.
Det positiva kreditupplysningsregistret togs i bruk 1.4.2024. Registret upprätthålls av Inkomstregisterenheten vid Skatteförvaltningen.
Privatpersoner kan granska uppgifterna om sina egna krediter i e-tjänsten för det positiva kreditupplysningsregistret.
Inkomstregisterenheten vid Skatteförvaltningen har samlat omfattande information om det positiva kreditupplysningsregistret på sin webbplats. På webbplatsen finns anvisningar om hur du kan lämna in en begäran som handlar om dina rättigheter till Inkomstregisterenheten och till exempel be att få se de uppgifter som sparats om dig.
Webbplatsen för det positiva kreditupplysningsregistret (vero.fi)
Om du upptäcker fel i dina kredituppgifter kan du kontakta Inkomstregisterenheten vid Skatteförvaltningen. Inkomstregisterenheten rekommenderar att vad gäller uppgifter om krediter bör man kontakta den kreditgivare som anmält felaktiga uppgifter till registret.
Specificera noga i din begäran de uppgifter vars korrigering din begäran avser. Specificera också noga hur uppgifterna bör ändras samt motiveringar till de ändringar du begärt.
Behandlingen av kredituppgifter i det positiva kreditupplysningsregistret baseras på en lagstadgad skyldighet. På grund av detta kan du i regel inte förbjuda behandling av dina personuppgifter i registret. Uppgifter som på basis av lagen har sparats i registret kan som regel inte heller raderas.
Om Inkomstregisterenheten inte kan uppfylla din begäran ska den ange skälet till det. Om du inte är nöjd med Inkomstregisterenhetens svar, kan du be dataombudsmannens byrå behandla ärendet. Berätta även i din begäran till dataombudsmannens byrå utförligt vilka uppgifter din begäran har avsett, hur uppgifterna bör ändras och motiveringarna till de ändringar du begärt.
Inkomstregisterenheten vid Skatteförvaltningen har samlat omfattande information om det positiva kreditupplysningsregistret på sin webbplats. På webbsidan finns också anvisningar om hur du kan lämna in en begäran som handlar om dina rättigheter (till exempel en begäran om korrigering av dina uppgifter) till Inkomstregisterenheten.
Webbplatsen för det positiva kreditupplysningsregistret (vero.fi)